Čtyři koleje a dvě nové zastávky za 4,4 miliardy. V Praze začne železniční stavba desetiletí

Mezi Hostivaří a hlavním nádražím vznikne nová trať i zastávky (zdroj: ČT24)

Po řadě odkladů má na jaře začít rozsáhlá modernizace železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří. Poprvé v Česku bude trať čtyřkolejná, vzniknou na ní dvě nové zastávky a jedna naopak zanikne. Stát za šestikilometrový úsek zaplatí 4,4 miliardy korun, hotovo má být v roce 2021.

Při modernizaci se trať z Prahy do Benešova a dále na České Budějovice přesune do přímější linie přes bývalé seřazovací nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek.

Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 metrů a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120 km/h, ve Vršovicích pak na 85 až 105 km/h.

Vlaky se kvůli tomu ale vyhnou nynější zastávce ve Strašnicích. Celý úsek je totiž v oblouku, kvůli okolní zástavbě není možné trať rozšířit a vlaky by tam ani nemohly jezdit o mnoho rychleji. Zrušenou strašnickou zastávku proto nahradí dvě nové – na Zahradním Městě a u Edenu.

„Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

V podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory.

Nová zastávka Praha-Eden pak vznikne v blízkosti fotbalového stadionu Slavie. Cestující tam budou moci přestoupit na autobusy na hlavní trase z Jižního Města na Vinohrady, případně i na tramvaje.

Současná stanice ve Vršovicích bude sloužit i nadále, opraví se ale kolejiště, nástupiště i podchody. Stanice bude nově bezbariérová. Pro lepší přístup bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru.

Začátek prací zdržela odvolání

Příprava stavby na nejvytíženější části 4. železničního koridoru nabrala několik let zpoždění. Mimo jiné i kvůli výběrovému řízení. V červnu 2016 ho vyhrála firma Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy, ale SŽDC následně soutěž zrušila. Důvodem podle ní byly nejasnosti v jejích vlastních kvalifikačních požadavcích.

Vítězná firma se pak obrátila na antimonopolní úřad, aby zakázal vypsání nové soutěže. Nakonec ale vzala své podání zpět a SŽDC vyhlásila nový tendr. Firma Eurovia ve sdružení se Strabagem skončila druhá s cenou 4,3 miliardy.

Druhé výběrové řízení vyhrálo sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ s cenou 3,49 miliardy korun. Eurovia se Strabag Rail a GJW Praha, která s cenou 3,68 miliardy opět skončila druhá, podala proti soutěži námitku. Antimonopolní úřad jí vyhověl a výsledek tendru zrušil.

Eurovia však letos svou stížnost bez uvedení důvodu stáhla. Antimonopolní úřad tak zrušil předběžné opatření, které zakazovalo podepsat smlouvu s vítězem. V březnu pak správa železnic smlouvu s vítězem uzavřela.

Práce začnou letos, větší výluky příští rok

Stavbu, která je od dokončení Nového spojení před deseti lety největší železniční investicí dekády, ještě může zkomplikovat jeden z majitelů pozemků ve Vršovicích. Ten protestuje proti prodloužení stavebního povolení, které bylo vydáno už v roce 2015, a žádá jeho zrušení. SŽDC však věří, že se s ním do června dohodne.

Přípravné práce na nejvytíženější části 4. železničního koridoru, které zatím nebudou mít vliv na provoz vlaků, mají začít už za pár týdnů. Hlavní práce by mohly začít na přelomu června a července. Zásadní výluky v dopravě čekají cestující až příští rok. Hotovo má být v roce 2021.

  • Rekonstruovaný úsek je součástí IV. železničního koridoru a frekventované trati z Prahy do Benešova, Tábora a Českých Budějovic.
  • Projekt je rozdělen na dvě části – přestavbu stanice Hostivař a úsek od Hostivaře až k tunelům u hlavního nádraží. První etapa byla dokončena v roce 2016 a stála přes 1,2 miliardy korun. Začátek druhé etapy se opakovaně odložil kvůli potížím s výběrovým řízením.
  • Stávající železniční trať, která vede přes Strašnice, bude přeložena na jižní okraj bývalého seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice. Nově tak povede souběžně s tratí Malešice–Vršovice a úsek bude čtyřkolejný.
  • Zrušena bude zastávka Strašnice. Naopak vzniknou nové zastávky Zahradní Město a Eden, které budou lépe napojeny na autobusy a tramvaje. Přímější cesta má být také rychlejší. Délka úseku je 6 km, předpokládaná cena je 3,6 miliardy korun.