Dopravní podnik pořádně umyje vozy. Vyzkouší speciální vůně, nasadí i odstraňovač žvýkaček

Dopravní podnik Ostrava (DPO) letos zdvojnásobí náklady na čištění tramvají, autobusů a trolejbusů. Loni do úklidu investoval 4,4 miliony korun, letos by to mělo být 8,8 milionu korun. A chystá se rovněž testovat speciální vůně do interiéru.

Ty chce zatím umístit do 55 vybraných vozidel, do konce roku by se mohly objevit ve všech tramvajích. S testováním chce začít ve druhé polovině dubna.

Letos také zmodernizuje tři ze svých pěti myček, v roce 2019 by se přestavby měly dočkat zbývající dvě. Náklady budou zhruba 50 milionů korun, řekl šéf DPO Daniel Morys.

Rozpočet na čištění interiérů a exteriérů jsme se rozhodli navýšit o 100 procent. Chystáme se zintenzivnit především čištění interiérů, protože si myslíme, že čistota souvisí s vnímáním komfortu.
Daniel Morys
ředitel DPO

Do myček půjdou desítky milionů

Obnovu mycích linek chce DPO letos provést na vozovně Křivá, na Hranečníku a na vozovně Sokolská. „Nejdražší je trolejbusová linka, ta by se měla pohybovat někde mezi 11 až 13 miliony korun, tramvajový mycí portál by měl stát mezi devíti až 11 miliony korun a autobusový okolo šesti až osmi milionů korun,“ uvedl Morys.

Autobusy se myjí zhruba jednou za dva dny, trolejbusy co čtyři dny a tramvaje v průměru co devět dní. Denně se ale v dopravních prostředcích sbírají odpadky a hrubé nečistoty. Náklady na čištění tramvají byly loni 3,3 miliony korun. Trolejbusy a autobusy vyšly na 1,1 milionu korun.

Dopravní podnik chce letos využít i speciální stroj na odstraňování žvýkaček ze zastávek. Jedná se o vysokotlaký horkovodní stroj, který navíc v místě zanechává ochrannou vrstvu.

Na jaře přibudou nové linky

Dopravní podnik Ostrava se chystá na jaře zavést dvě nové autobusové linky. Linka číslo 90 zajistí spojení z Poruby k planetáriu v Krásném Poli. Linka 99 bude jezdit okruhem přes centrum města, kolem Městské nemocnice a pojede i přes pěší zónu a Masarykovo náměstí.

Do provozu se dostanou zřejmě na jaře, až budou k dispozici nové ekologické minibusy. 

V Ostravě už letos jezdí také trolejbusy, které fungují i bez elektrického vedení. Od 4. března je podnik nasadil na linky 101 a 106, v případě potřeby je ale bude využívat i při výlukách, uvedl ředitel dopravního úseku DPO Aleš Hladký. Podnik nakoupil deset trolejbusů Škoda.

Na rozdíl od elektrobusů, tedy autobusů, které jezdí čistě na baterie, se parciální trolejbusy nemusí dobíjet. „To vozidlo se nabíjí jízdou pod trolejovým vedením. Během dvou třetin jízdy pod vedením se nabije natolik, že když trolejové vedení opustí, tak potom jednu třetinu trasy dokáže zvládnout na trakční baterii,“ vysvětlil Hladký.

Počet cestujících roste

Dopravnímu podniku Ostrava druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. Loni přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu více než v roce 2016. Mezi důvody, proč i při klesajícím počtu obyvatel města zájem o MHD roste, řadí vedení podniku zpřehlednění tarifního systému: pro Ostravu například platí jediná zóna.

Pomohlo také zlevnění dlouhodobých jízdenek nebo zavedení asistentů přepravy, kteří se starají o dodržování přepravních podmínek i o pořádek ve vozidlech.