Brno leteckým uzlem nebude. Dohoda na pět linek s Rumuny zkrachovala, kraj zkouší lákat jiné

Jihomoravský kraj začal jednat s dalšími třemi leteckými společnostmi o nových linkách z Brna. S rumunskou Blue Air, která měla nové linky zajistit už od konce března, pravděpodobně spolupracovat nebude. Nový odhad, od kdy by se mohlo z Brna létat do nových destinací, je podle hejtmana léto.

Letiště Brno
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Rumunské společnosti Blue Air, se kterou chtěl kraj a město vytvořit novou firmu, dává hejtman ještě týden šanci. V přichystané smlouvě prý stále hledají nedostatky, rumunský podpis na ní proto pořád chybí. A možná už ani nepřibude. „Dáváme poslední možný termín k tomu, aby se vyjádřili, jestli o tu spolupráci mají zájem. Po tom novém roce, když se situace vyhrotila, jsme oslovili další možné zájemce,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (za ANO).

Video Sliby místo linek
video

Sliby místo linek

Zdroj: ČT24

Hejtman doufá, že se začne létat v létě

Ve hře jsou stále ty stejné destinace, sedm měst na západ, jih a východ od Brna. Termín se ale znovu posouvá, tentokrát hejtman doufá v letošní léto. Podle odborníků ale takový termín nereálný není. „Pokud se bavíme o přípravě linky po EU, zabere to až tři měsíce, pokud je to mimo EU, může to trvat i půl roku,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šábík.

Další jednání o leteckých linkách bude na kraji hned v pondělí, kdy sem za hejtmanem přijde jednat majitel letiště. „Já jsem optimista, věřím, že v letošním roce linky rozlítáme,“ řekl Bohumil Šimek. V příštím týdnu se hejtman setká také se dvěma velvyslanci.

Kraj chce zvýšit atraktivitu regionu a přilákat investory

Z Brna se v současné době létá do Londýna a Mnichova. Přibýt mají spoje do Milána, Bruselu, Říma, Barcelony a Lvova. Kraj chce letos do leteckých linek investovat šedesát milionů korun. Plán počítá s tím, že linky přepraví ročně kolem sto třiceti tisíc cestujících, v letadle má být přes sto dvacet míst. Do Milána a Bruselu se má létat třikrát týdně, dvakrát do Říma, Barcelony a Lvova. Kraj i město si od většího počtu linek slibují větší atraktivitu regionu pro zahraniční investory i turisty.

Letiště loni zastavilo propad v počtu odbavených cestujících, letištěm jich prošlo zhruba čtyři sta šedesát tisíc, což je nejvíce z českých regionálních letišť. Brněnské letiště využívají z více než poloviny cestující charterových letů v letní sezoně. Loni skončily pravidelné linky na londýnské letiště Luton a do Eindhovenu, v minulých letech také přestala létat letadla do Moskvy.