Řidiči na nebezpečném přejezdu ve Vracově ignorují výstražná světla. Závory tam ale nebudou

Řidič auta ignoruje výstražná světla a jede přes železniční přejezd (zdroj: ČT24)

Správa železniční dopravní cesty plánuje investovat do zvýšení zabezpečení 82 přejezdů po celém Česku přes 800 milionů. V Jihomoravském a Zlínském kraji ale nová výstražná světla nebo závory nepřibydou ani na jednom. Přesto, že některé obce o to Správu železniční a dopravní cesty opakovaně žádají.

Ve Vracově na Hodonínsku se za poslední tři roky na přejezdech staly hned dvě nehody. V roce 2015 a loni v červenci, kdy střet skončil tragicky. Koleje se silnicí se v tomto městě potkávají hned třikrát.

Nebezpečné chování zachytila i kamera České televize přímo při natáčení. Přestože červená světla blikala už několik vteřin, přijíždějící auto ani nepřibrzdilo. A podle starosty není jediné, i proto po správci železnic opakovaně žádá změnu.

„Z naší strany tu vnímáme zabezpečení těmi závorami na všech třech přejezdech jako silně aktuální. Považujeme tady toto signalizační zařízení za nedostatečné z hlediska provozu,“ řekl starosta Vracova Jaromír Repík (nez.).

Závory jsou podle SŽDC jen doplňkem

Správa železniční dopravní cesty tam ale investovat v nejbližší době neplánuje. „Závory jsou jen doplňkem. Přejezdy, u kterých jsou závory nutné, jsou přejezdy na koridorových tratích, kde se jezdí více nebo do 160 km v hodině, tam je to ze zákona, na všech ostatních tratích jsou hlavním typem zabezpečení světla,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Jeden z přejezdů ve Vracově naopak plánuje SŽDC zrušit, až mu skončí životnost. „Velmi rizikové je to, že to jsou dvoukolejné přejezdy, které by měly mít za normálních okolností závory,“ řekl v létě loňského roku Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. Signalizační zařízení jsou ale staršího typu a podle původních předpisů mohou být v provozu, dokud jim nedojde životnost. Jeden z přejezdů ve Vracově pak plánuje SŽDC zrušit.

Na některých místech vzniknou mimoúrovňová křížení

Nová světla nebo závory podle aktuálního plánu investic nepřibydou na žádném přejezdu v Jihomoravském ani Zlínském kraji. Správa železniční a dopravní cesty ale počítá s modernizací trati Břeclav–Přerov, v rámci které se ze čtyř úrovňových stane mimoúrovňové křížení. Týká se to například Rohatce a Napajedel, kde se v minulosti na železničním přejezdu staly už tři smrtelné dopravní nehody.

„Toto řešení můžeme jenom přivítat, je to další krok ke zvýšení bezpečnosti na těchto přejezdech,“ řekla starostka Napajedel Irena Brabcová (ANO). Jednotlivé přejezdy, do kterých investuje, vytipovává SŽDC spolu s Drážním úřadem a policií.

Nejnebezpečnější železniční přejezdy v ČR
Zdroj: ČT24