Ostravskou MHD jelo loni 91 milionů lidí. Počet cestujících roste, láká je jednoduchý tarif i wi-fi

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016, řekl  generální ředitel DPO Daniel Morys.

Video Vzrůst počtu cestujících
video

Vzrůst počtu cestujících

Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.

Mezi důvody, proč i při klesajícím počtu obyvatel města zájem o MHD roste, podle Moryse patří zpřehlednění tarifního systému, kdy podnik například zavedl pro město Ostravu jedinou zónu. Pomohlo také zlevnění dlouhodobých jízdenek nebo zavedení asistentů přepravy, kteří se starají o dodržování přepravních podmínek i o pořádek ve vozidlech.

„Jsem přesvědčený, že městská hromadná doprava v Ostravě je v tuto chvíli bezpečnější, čistší, že asistenti přepravy dělají dopravu atraktivnější. Musím také zmínit to, že placení kartou je velmi populární. Lidi mají pocit, že cestovat městskou hromadnou dopravou je moderní, a tudíž se nebojí dneska s námi jezdit i majitelé firem a podnikatelé.“

Daniel Morys

generální ředitel DPO

Stále zdokonalovaný odbavovací systém pro bankovní platební karty se podle něj velmi osvědčil. Podnik chce do budoucna zcela vytlačit papírové jízdenky. Má také ambice dosáhnout toho, aby v roce 2020 jezdila v ostravské MHD jen nízkoemisní vozidla.

„Letos počítáme, že do našeho vozového parku zařadíme 117 nových dopravních prostředků. Čekáme, že v srpnu začnou najíždět do provozu nové tramvaje od společnosti Stadler a v závěru roku přijdou také další CNG autobusy, které nahradí ty starší dieselové,“ řekl ředitel. Vozový park DPO obohatí také 12 nových trolejbusů, tři elektrobusy a šest minibusů.

Podnik rovněž chystá speciální linku hlavně pro turisty, na níž by měly jezdit patrové autobusy doubledeckery. „Probíhá příprava soutěže. Věříme, že se objeví v Ostravě ještě letos,“ řekl Morys.

Asistenti přepravy zůstanou

Podnik letos zvýší počet asistentů přepravy z 30 na 50. Asistenty přepravy zavedl dopravní podnik po dohodě s městem loni v dubnu. Pilotní projekt se městské společnosti osvědčil, přestože se setkal s kritikou některých obyvatel, mnozí naopak další krok dopravního podniku chválili.

Asistenti mohou vyloučit z přepravy cestujícího bez platného jízdního dokladu, cestování v MHD mohou znemožnit například i lidem špinavým či hlučným.

 

Rozšiřuje se také kamerový systém v tramvajích a trolejbusech. „Běží projekty, které mají pokrýt i tramvajové zastávky, které jsou v našem majetku. Věříme, že to povede k tomu, aby se lidé opravdu cítili bezpečněji, a tím pádem neměli žádnou bariéru cestovat s městskou hromadnou dopravou a odloží všechny předsudky a odloží také osobní auta,“ řekl Morys.

Ve všech vozidlech by lidé od přelomu léta a podzimu měli mít k dispozici wi-fi připojení, wi-fi se bude rozšiřovat i na zastávkách.

„Lidé budou mít k dispozici i novou moderní aplikaci, pomocí které se budou moct lépe navigovat po Ostravě. Nejenom, že jim to sdělí, kdy jim co jede, ale i odkud kam se efektivně dostanou. Pomocí této aplikace budou lépe informovaní, kde se co děje na dopravní cestě. Také budeme moct interaktivně komunikovat s cestujícími,“ řekl ředitel ostravské MHD.