Autobusem z Bystřice až do Brna se už lidé nedostanou. Dopravce zrušil spoje

Autobusy z Vysočiny končí v Tišnově (zdroj: ČT24)

Autobusový dopravce ZDAR zrušil nebo omezil přímé spoje z obcí na Nedvědicku a Tišnovsku do Brna. Podle něj nebyly rentabilní. Lidem z deseti dotčených obcí se tak výrazně zkomplikovala cesta za prací. Starostové chtějí, aby situaci vyřešil Jihomoravský kraj spolu s Vysočinou.

Jarmila Smutná jezdila z Doubravníku do Brna za prací přímým autobusovým spojem šest let. Teď ale musí cestovat vlakem. Dopravce totiž ranní spoj, který ji dovezl až téměř k práci, zrušil. „Musím přestupovat v Tišnově, v Králově poli na tramvaj a do práce se dostanu s přibližně dvacetiminutovým zpožděním,“ popsala Smutná. Celkem stráví na cestách denně o hodinu a půl déle než loni.

Zrušená autobusová linka
Zdroj: ČT24

Jak se dostat do práce nebo do školy a zase zpátky ale řeší i v ostatních obcích poblíž hranic Vysočiny a Jihomoravského kraje. Komerční linku z Bystřice do Brna dopravce ZDAR zrušil k 1. lednu a další omezil. Většina spojů končí v Tišnově. Až do Brna jezdí jen jeden spoj, pro mnohé ale pozdě, před osmou hodinou ráno. A také neobsluhuje všechny obce, například Štěpánov nad Svratkou. „Našim občanům se cestování velice zkomplikovalo. Od začátku ledna do Brna, do Kuřimi i do Tišnova musí jezdit auty, protože návaznost na vlakovou dopravu je mizivá,“ řekla starostka Štěpánova nad Svratkou Šárka Kunčíková (nez. za ODS).

Provoz většiny spojů na těchto linkách je pro naši společnost nerentabilní. Protože v rámci jednání nedošlo k dohodě na úhradě ztráty z provozu linek na území JMK, je výsledná podoba jízdních řádů od 1. 1. 2018 kompromisním řešením.
Richard Latislav
generální ředitel dopravce ZDAR

Starostové chtějí po krajích, aby situaci řešily. „My jsme dnes s obcemi jednali. Domluvili jsme se, že nám sepíší reálné požadavky, potom navrhneme nějaké řešení,“ řekl náměstek pro dopravu Jihomoravského kraje Roman Hanák (ČSSD). O náklady na vzniklé linky by se pak oba kraje měly podělit. Kraj Vysočina vzkázal, že je také na jednání připraven.

S problémy se od Nového roku potýkají i cestující v Olomouckém kraji. Na dlouho plánované změny jízdních řádů si stěžují jak sami cestující, tak i starostové měst a obcí. Vedení kraje proto odvolalo ředitele Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslava Tomíka a na obsazení postu vypíše výběrové řízení.