Nové měření emisí je dražší a trvá déle. Kontrolované vozy je nutné fotit

Nové měření emisí (zdroj: ČT24)

Stanice měření emisí musejí od ledna fotografovat kontrolovaná vozidla a záznamy z kontrol posílat do elektronické evidence. Ministerstvo dopravy doufá, že díky novým pravidlům ukončí své podnikání nepoctivé dílny, kde se často neměřilo, jen „razítkovalo“ za úplatek. Nově měření však trvá déle – podle zjištění redaktorky České televize Denisy Kotkové v průměru až o deset minut.

„Dělá se šest povinných fotek,“ sdělil mechanik měření emisí Rudolf Wojcik s tím, že některá místa, z nichž se musí povinně pořídit fotozáznam, se u vybraných automobilů špatně dohledávají.

Měření může být kvůli tomu také dražší. Na některých stanicích se cena měření emisí dostala na úroveň 900 korun.

Fotodokumentace přispěje k tomu, aby se nemohlo stát, že vozidlo, které nebylo na kontrole, dostane platný protokol.
Tomáš Neřold
tiskový mluvčí, Ministerstvo dopravy

Přísnější kontroly s podobnými pravidly platí od loňského roku i pro stanice technické kontroly. Ostré spuštění nového systému pro měření emisí se očekávalo už v prosinci, kvůli pomalému připojování jednotlivých stanic do systému ale lhůtu o měsíc odložilo

„Protokoly měření kromě fotografií obsahují i časy a dobu kontrol. Záznamy navíc není možné přepisovat. Když vůz neprojde měřením na jedné stanici, nemůže také tak snadno zkoušet štěstí na jiné,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Emisní stanice od ledna lidem vydávají nové automaticky generované protokoly o měření, které se budou automaticky ukládat v evidenci. Měřící technik tak nebude mít žádnou možnost výsledky měření ovlivnit. Od listopadu tento systém začal fungovat ve zkušebním provozu, do kterého se přihlásila zhruba polovina z 1800 emisních stanic v ČR.

Emisní technici mají povinnost fotit automobily, které jsou podrobovány zkouškám, a tyto fotografie archivovat v online databázi ministerstva dopravy. Povinně se fotí poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. Evidence testovaných vozidel má mimo jiné zabránit také nešvaru, kdy někteří majitelé objíždějí vícero stanic měření emisí v případě, že jim první měření škodlivin nevyjde.

Stanice, které se do evidence nepřihlásily, tak podle ministra nebudou moci vydávat nové protokoly. Staré protokoly stanice technické kontroly (STK) přestanou od prosince uznávat. 

Na rozdíl od licencovaných STK si může emisní měřicí stanici otevřít kdokoliv, kdo splní technické podmínky. Zároveň neexistuje povinnost úřadům oznámit ukončení této činnosti. Řada evidovaných emisních stanic už například nemusí ve skutečnosti vůbec tuto službu vykonávat.

Události: Nový systém měření emisí má problémy (zdroj: ČT24)