Změny v ostravské MHD: studenti budou jezdit levněji, kartou lidé zaplatí v celém kraji

Změny v ostravské MHD (zdroj: ČT24)

Ostravským studentům klesnou výdaje za jízdné. Za roční kupon, který by měl platit místo deseti měsíců po celý rok, by měli zaplatit jen 1106 korun. Původní cena činila přitom 1758 Kč. Město rozšiřuje také systém placení kartou.

Někteří politici chtěli jízdné pro studenty podle zjištění redaktorky České televize Terezy Krumpholzové úplně zadarmo. Takový návrh ale neprošel. Stávající změny v cenách studentských kuponů budou pro krajský rozpočet znamenat ztrátu 700 tisíc korun.

Kraj tak chce studentům ulevit od finančních výdajů. „A také je motivovat k většímu využívání městské hromadné dopravy,“ dodala Tereza Krumpholzová. Změny v ceně studentského jízdného mají být schváleny příští úterý.

„Ostrava je krajské město, je univerzitní město… zažehli jsme v myšlenkách vedení kraje, aby podobný krok udělalo v rámci celého jemu svěřenému celku,“ sdělil radní pro dopravu Lukáš Semerák (hnutí Ostravak).

Platební kartou cestující zaplatí i mimo Ostravu

Další změny se dějí v oblasti bezhotovostního placení jízdného. Platební kartu jako prostředek pro zaplacení jednorázové jízdenky budou moct v Moravskoslezském kraji od příštího roku využívat cestující téměř u všech dopravců, které najímá hejtmanství a jsou začleněni do integrovaného systému ODIS.

Sdělil to Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která v Moravskoslezském kraji řídí regionální dopravu. Zatím takový systém funguje jen v Ostravě. Rozšíření se bude týkat všech linek, které objednává Moravskoslezský kraj.

U zakázek, které se nyní soutěží, to už je v podmínkách, které si kraj dal. Zavedení takového systému (placení bezhotovostně, pozn. red.) je tak automatické. Dříve vybraní dopravci to ještě v podmínkách nemají. V jejich případě budeme muset instalaci takového odbavovacího systému finančně podpořit.
Aleš Stejskal
jednatel společnosti Koordinátor ODIS

Jiná situace je podle něj u jednotlivých městských dopravních podniků v regionu. Tito dopravci by se měli k systému také postupně připojovat. Cílem je, aby taková možnost platila v celém kraji. „Bude záležet na vedení měst. Většina tomu ale je nakloněna,“ řekl Stejskal.

  • Cestující, který si při nástupu do vozidla zakoupí díky platební kartě jízdenku, nedostane o nákupu žádný doklad. Revizor však jeho platbu zkontroluje snadno na elektronickém zařízení, z něhož jízdenku cestující dříve zakoupil. V takovém případě stačí k jeho snímači opět přiložit kreditní kartu a systém automaticky zobrazí danou platbu za jízdu.

V Opavě se čekají potíže

Problém nastane například v Opavě. Tamní dopravní podnik získal na nákup současného odbavovacího systému v autobusech a trolejbusech dotaci. „V souvislosti s udržitelností projektu jej musí provozovat do roku 2019,“ vysvětlil Stejskal.

Krajský systém pro placení platební kartou bude stejný jako ostravský, který funguje už víc než rok. Cestující nemusí mít tištěný doklad, nemusí předem znát tarify či přestupní zóny a systém vždy vypočítá pro něj nejvýhodnější cenu, a to i při přestupech. Celodenní jízdné je v Ostravě maximálně 80 korun. V rámci kraje to bude 200 korun. To bude maximální částka, která se cestujícímu z karty odečte po celodenním využívání hromadné dopravy.

V Ostravě se v MHD platí kartou

Ostravský dopravní podnik nechal loni terminály instalovat do 613 vozidel. Má už jich téměř 2200. U každých dveří vozidla je minimálně jeden, u některých i dva. Systém využívá 615 modemů pro komunikaci v mobilních sítích. Tyto přístroje dopravce používá od roku 2015 pro odbavení platební karty ODIS.

Už při jejich pořízení společnost chtěla, aby čtečka uměla pracovat i s bankovními kartami. Firma do projektu investovala 48 milionů korun. Na velkou část získala dotaci od Evropské unie.

Ke spuštění se připravuje druhá generace systému. Novinkou bude hlavně to, že na jednu kartu bude možné koupit více jízdenek. To zatím nejde.