Vandalové ničí ostravské tramvaje. Dopravní podnik nasadí ochranné fólie

Množství případů poškození vozidel ostravského dopravního podniku (DPO) se meziročně zvýšilo o osm procent. Vandalové poškozují zejména okna tramvají. Podnik již na skla začal preventivně lepit speciální ochranné fólie.

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO)
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

„S instalací speciálních fólií začala najatá firma v polovině srpna, aktuálně jsou nalepena na jedenácti tramvajích,“ uvedla redaktorka České televize Lucie Botorová, podle níž právě tato vozidla ničí vandalové v Ostravě nejvíce.

„Nalepení fólie na tramvaj trvá firmě asi jeden den,“ dodala Lucie Botorová s tím, že se okna nejprve vybrousí a vložená fólie poté vyplní i případné praskliny. Okna jsou pak odolná proti chemikáliím a neulpívá na nich ani graffity. Podnik chce fólie postupně instalovat do všech vozidel. Okna by měla chránit před vandaly na čtrnáct let. Hodnota zakázky činí sedm milionů korun.

Chuligáni totiž už stačili poškodit drtivou většinu kolejových souprav a v rámci vozového parku ostravského dopravního podniku je poničeno přibližně šedesát procent všech vozidel. Za pomoc při odhalování vandalů mohli lidé od května získat až roční dlouhodobou jízdenku

Jen za loňský rok firma škody vyčíslila na více než 5,9 milionu korun. Oproti předcházejícímu období jde o nárůst o více než sedm procent. Z pojištění má dopravní podnik krytých zhruba 85 procent nákladů na obnovu poškozených věcí.

Zástupci DPO nyní věří, že vandaly odradí také další bezpečností prostředky – spoléhají zejména na kamery ve vozech a také na speciální SOS tlačítka, po jejichž aktivaci přijede na dané místo policejní hlídka do sedmi minut. Dopravní podnik se snaží využívat i městské kamery, které monitorují zastávky. 

Podnik kráčí s dobou

Za pětašedesát let od zahájení jízd prvních trolejbusů se ostravský dopravní podnik výrazně změnil. DPO například začal díky kamerám více sledovat prostory ve vozidlech MHD, nasadil asistenty přepravy a loni začal přijímat platby kartou

Systém začal fungovat před rokem. Ke 30. červnu 2017 jej využilo 1,3 milionu cestujících, kteří pořídili stejný počet jízdenek v hodnotě přesahující 25 milionů korun. Navíc zájem cestujících neustále stoupá. Loni činil denní průměr zakoupených jízdenek 2430, v půlce roku 2017 je to již 4893 jízdenek za den.

Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně.

Podnik, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.