Na tahu mezi Opavou a Ostravou je další dopravní omezení. Kvůli stěně z gabionů

Sesuv gabionů (zdroj: ČT24)

Na čtyřproudé silnici mezi Ostravou a Opavou musejí řidiči počítat s dalším omezením dopravy. V polovině září se zde sesunula zeď z gabionů. Nyní pracovníci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavební firmy rozebírají protilehlou stěnu, která byla dosud vizuálně neporušená.

Ve směru provozu z Opavy do Ostravy je proto doprava usměrněna do jednoho jízdního pruhu, rychlost omezili zástupci ŘSD na 70 km/h. Rozebírání zdi potrvá do konce listopadu.

Experti doufají, že poznatky získané při rozebírání zdi poslouží ke stanovení příčin sesuvu a ke stanovení termínu následných oprav, zjistila na místě redaktorka České televize Denisa Kotková. „Ověřit si chtějí také to, zda stejný scénář nehrozí u této protilehlé zdi,“ dodala.

Zástupci ŘSD se s firmou Eurovia, která gabionové opěrné stěny zbudovala, dohodli na rozebrání i té zbývající dosud neponičené proto, že je téměř identická – je ze stejných materiálů, postavena totožnou technologií a vybudována byla ve stejnou dobu.

Gabiony se zřítily vinou vody i materiálu

Gabionová zeď u nedávno otevřeného úseku silnice I/11 na Opavsku se zřítila nejspíše vinou dešťové vody a také kvůli použití nevhodných materiálů při stavbě. Před časem to sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Stavební technici již v září odstraňovali zbytky zborcené stěny. Celou událost ŘSD řeší jako reklamaci na náklady společnosti Eurovia, která úsek budovala.

„Příčinou zhroucení gabionové zdi na silnici I/11 byla podle všeho především dešťová voda. Možnou vedlejší příčinou byl výskyt neodpovídajícího materiálu při osazování ocelových košů s kamenivem do výšky na sebe,“ řekl.

ŘSD od zhotovitele očekává návrh technologie řešení nápravy. „Je možné, že osazení okraje zářezu ve svahu bude napodruhé provedeno jinou technologií než gabiony,“ doplnil.

Silnice spojující Ostravu a Opavu byla otevřena v říjnu 2015. Začíná na hranicích Ostravy, míjí obce Velká Polom a Hrabyně a v Mokrých Lazcích se napojuje na původní silnici. Stavba téměř desetikilometrového úseku přišla zhruba na 4,5 miliardy korun. 

Zřícené gabiony na silnici 1/11 (zdroj: ČT24)