V Přerově vzniká nové modelářské muzeum. Na Moravě bude vůbec největší

Model železnice (zdroj: ČT24)

Vůbec největší muzeum železničních modelů na Moravě vzniká v Přerově. Kolejiště bude mít rozlohu zhruba padesát metrů čtverečních a prohánět se po něm bude na devadesát vlakových souprav.

Jen pár metrů od přerovského železničního uzlu stojí od roku 1932 bývalé celní skladiště, které dosud chátralo. Uvnitř je ale opět živo – tesaři ho přeměňují na moderní muzeum. Pod novou střechou budou jezdit modely historických i moderních vlaků.

Přerovský klub železničních modelářů do přestavby muzea plánuje investovat až šest milionů korun. Otevřít by se mělo na konci příštího roku. Sál bude vytápět tepelné čerpadlo a třeba osvětlení a provoz kolejiště bude napájen ze solárních panelů, jako v jediném takovém muzeu v Česku.

„To už je naše budova, takže se budeme stěhovat do vlastního a kolejiště se bude rozšiřovat až do nějakých 50 metrů čtverečních,“ doplnil modelář Petr Sovadina z přerovského klubu železničních modelářů.

Vznikající muzeum nahradí to současné – velké 35 metrů čtverečních, které se nachází v malé podkrovní místnosti v bývalé vodárně přerovského nádraží. Veřejnosti se může otevřít jen jednou ročně – zavítá sem přitom na tři tisíce lidí.

  • Model kolejiště v Přerově svou rozlohou 35 čtverečných metrů (z toho viditelná krajina má 25 metrů čtverečných) patří mezi několik největších v České republice. Obsahuje 321 metrů kolejí a traťová délka při průjezdu po první staniční koleji činí 137 metrů. Na tomto současném modelu najdou návštěvníci šest stanic, dvě zastávky a šest skrytých nádraží, které dokáží obsloužit až padesát vlakových souprav. V krajině je na čtyři tisíce stromů a keřů, také několik zmenšenin skutečných staveb, jako například zastávka Jívová z trati Olomouc-Krnov, původní kamenná rozhledna z nejvyšší moravské hory –Pradědu, silniční nadjezd z Nemilan, strážní lávka z Šatova, několik strážních domků či viadukt od Staré Paky. Součástí modelu je mimo jiné dvojkolejná trať měřící 49 metrů, která je propojena se zbytkem kolejiště.
  • Zdroj: kzm.prerov.cz