Most v Týně nad Vltavou bude zvedací, proplují pod ním i parníky

Železný most v Týně nad Vltavou, který je nízký a brání úplnému splavnění Vltavy, čeká rekonstrukce – po ní ho bude možné částečně zdvihnout. Projedou tam poté i parníky, podjezdová výška pro lodě bude 5,25 metru. Rozhodli o tom zastupitelé města.

Most z roku 1892, který je technickou památkou, bude  celý zrekonstruován. „Jedna jeho polovina blíže by se hydraulicky zvedala, do pilířů by se nainstalovalo zvedací zařízení. Most zůstane v naprosto stejné podobě. Jedná se o určité procento lodí, protože splavnění tady první rok máme. Týká se to jenom velkých výletních parníků, které se zatím příliš neprovozují, ale mohou se objevit,“ řekl starosta Milan Šnorek (ODS).

Pro návrh, aby byl most částečně sklápěcí, hlasovalo 16 zastupitelů, čtyři se zdrželi. Přestavba mostu na sklápěcí je ve fázi projektové studie. Mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský uvedl, že stavět se začne nejdříve v roce 2020 a náklady budou 125 milionů. Město pak zaplatí 34 milionů za úpravy parku a okolí, dodal starosta.

„Je rozhodně pozitivní, že zastupitelé se přiklonili k řešení, které považujeme za průchodné. Za přiměřené náklady zabezpečí jak kvalitní plavební provoz při plných parametrech vodní cesty, tak rekonstrukci té technické památky,“ řekl Bukovský.

Most z roku 1892 je technickou památkou
Zdroj: Václav Pancer/ČTK

Most bude dál patřit městu a sloužit nejen chodcům, ale i autům do 3,5 tuny. Aby pod ním propluly parníky, měl by se zvedat nejvýš dvakrát denně. Tato varianta se podle starosty líbí i památkářům, protože most zůstane stejný. Pro to, aby byl most opraven a zůstal, kde je, se 5. září na veřejném jednání vyslovila podle Šnorka i většina z více než 100 přítomných obyvatel. Již dříve vzniklo i občanské sdružení Železný most, petici za zachování mostu na stejném místě podepsalo kolem 1000 lidí.

V roce 2009 schválili zastupitelé jinou variantu, u níž by náklady byly 247 milionů, z čehož by Týn zaplatil 103 miliony, podle Šnorka by pak další čtyři roky musel zmrazit velké investice. Tato varianta počítala s tím, že by na místě dnešního železného mostu vznikl nový pro vozidla do 3,5 tuny, dosavadní most by byl opraven a přenesen proti proudu Vltavy kus dál, vedle historické solnice. Tuto variantu nyní nikdo neprosazoval. Osmitisícový Týn hospodaří letos s vyrovnaným rozpočtem 158 milionů korun.

Ředitel ŘVC Lubomír Fojtů na jednom z minulých jednání řekl, že technicky je most ve špatném stavu a oprava umožní zachovat ho na jeho místě a výrazně mu prodlouží životnost. ŘVC chce v Týně nad Vltavou vybudovat přístaviště i servisní centrum a plánuje další investice, které umožní plavbu pět metrů vysokých a 45 metrů dlouhých kabinových výletních lodí, což může podle Fojtů pro město znamenat více turistů.