Tramvaje, garáže a památkářské ne. Na slíbenou rekonstrukci Václavské náměstí stále jen čeká

UDÁLOSTI: Vedení metropole má teď projekt i peníze na opravu Václavského náměstí připravené (zdroj: ČT24)

Je to bezmála dvanáct let, co se Praha rozhodla, kdo připraví rekonstrukci Václavského náměstí, a ukázala, jak si budoucnost jednoho z nejvýznamnějších míst v celé republice představuje. I přes dílčí změny náměstí na komplexní rekonstrukci stále čeká. Nyní sice rozhodnutí ministra kultury ukončilo jeden dílčí spor s památkáři, jenomže důsledkem může být další.

Václavské náměstí vypadá zejména ve své spodní části velice svérázně. O roku 2012 sem platí zákaz vjezdu, takže sem s výjimkou dopravní obsluhy nikdo nejezdí. Prostor ale zůstal výrazně rozdělen na silnici a chodníky, takže zpravidla jen ten, kdo si všimne dopravních značek vyhlašujících pěší zónu, sestoupí do bývalé vozovky. Takovou podobu měla mít spodní část Václavského náměstí jen nakrátko, než proběhne celková rekonstrukce. Na tu se ale stále čeká.

V současnosti počítá magistrát s tím, že by mohla začít do dvou let. Stále ale není vyřešený spor s památkáři o vjezdy do podzemních garáží, do nichž mají z povrchu náměstí zmizet auta. Památkový ústav tvrdí, že čtyři metry široké a 24 metrů dlouhé nájezdové rampy na Václavské náměstí nepatří.

Magistrát nalezl zastání u ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL), který zamítavé stanovisko památkářů zrušil. „Třeba vstupy do metra na Václavském náměstí jsou, lidé si na to zvykli a asi se s tím dá žít,“ argumentuje ministr. Jenomže tím se spor s památkáři příliš neposunul, spíše se o krok vrátil. Památkáři totiž budou muset vše znovu projednat. 

Na vybudování garáží trvá především městská část Praha 1. Ta je uložila developerské společnosti, která staví ve vnitrobloku mezi náměstím a Panskou obchodně-administrativní centrum. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) by nyní již bylo „nefér vůči developerovi, kdybychom řekli, že rampy nebudou“.

Garáže nejsou jediný problém, kvůli kterému zahájení rekonstrukce náměstí vázne. V minulosti se politici přeli o tramvajovou trať, která měla podle dávných vizí vést v horní polovině Václavského náměstí, aby se nakonec dočkala přesměrování přes Vrchlického sady.