Obnova po těžbě, opravy silnic, vyloučené lokality. Tři kraje už plánují, kam pošlou slíbené miliardy

Kraje mají představu, kam by peníze z programu Restart měly směřovat (zdroj: ČT24)

Do Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje pošle stát v příštích 13 letech 42 miliard korun. A to v rámci programu Restart, který má zastavit zaostávání těchto regionů a nastartovat v nich prosperitu. Prvních šest miliard by se mělo do krajů dostat už letos, dalších jedenáct v příštím roce.

Na severu Čech by peníze měly směřovat třeba do desítky let opuštěného východního nádraží v Děčíně – památky z roku 1874. Podle plánů by se budova měla opravit a sloužit například dopravní fakultě ČVUT.

„Nejenom pro výuku, bude využitá i jako kolej pro studenty. Rádi bychom pro výuku využili kolejiště a vzadu bychom chtěli vytvořit polygon,“ popisuje vedoucí pracoviště Fakulty dopravní ČVUT v Děčíně Ondřej Smíšek.

Východní nádraží v Děčíně by mohlo po rekonstrukci sloužit ČVUT
Zdroj: ČT24

Proměnit se ale za 1,3 miliardy korun má celá oblast. V Děčíně mezi kopci totiž moc prostoru pro další rozvoj podnikání není a okolí východního nádraží je ideálním místem.

„Je rozsahem srovnatelné s územím Děčína 1 a samozřejmě jako takové nás to bytostně zajímá,“ říká náměstek primátorky Děčína Jiří Anděl (ANO).

„Primárně vznikne prostor, kde by mohly být nové průmyslové podniky. Nikoli velké, ale spíše střední nebo malé,“ uvádí člen Hospodářské a sociální rady Děčínska Zdeněk Machala.

Proměnit se má i okolí nádraží v Děčíně
Zdroj: ČT24

Program Restart míří i na sousední Mostecko. Počítá s další revitalizací území po těžbě hnědého uhlí, vzniknout mají nová jezera i lesní plochy.

„K již schváleným 15 miliardám, které jsou už nyní prakticky vyčerpány, by měly přijít další tři miliardy na obnovu krajiny po těžbě,“ říká zástupkyně zmocněnce vlády pro kraje v projektu Restart Gabriela Nekolová. Tak rozsáhlý projekt restrukturalizace v Česku podle ní ještě neprobíhal.

Karlovarský kraj chce peníze na silnice i vyloučené lokality

Pro Karlovarský kraj jsou zase tématem silnice – a to jak dálniční spojení s Prahou, tak i opravy silnic druhých a třetích tříd, kterých je v kraji přes 1800 kilometrů. Silnice vedou i přes Krušné hory, kde je ničí drsné klima. „Povrchy jsou mnohdy desítky let staré a už vyžadují, aby byly obnoveny,“ uvádí vedoucí zimní údržby Krajské správy a údržby silnic Josef Bulka.

„Samozřejmě stížnosti jsou, dá se říci, na denním pořádku. My to víme, snažíme se řešit největší problémy, ale bohužel investice z krajského rozpočtu nemohou být v takové výší, jak by si ty silnice zasloužily,“ poznamenává statutární zástupce hejtmanky Karlovarského kraje Martin Hurajčík (ANO). 

Karlovarský kraj chce peníze i na opravy silnic
Zdroj: ČT24

Politici v kraji si od programu Restart slibují i pomoc s řešením vyloučených lokalit, poničených a opuštěných bytů a obchodu s chudobou. „Pokud to budou byty ve vlastnictví města, tak my si můžeme určit kdo a zejména za jakých podmínek tam bude bydlet a můžeme samozřejmě korigovat složení obyvatel,“ říká starosta Sokolova Jan Picka (ČSSD).

Z dotací by chtěla sokolovská radnice vybudovat například parkovací dům místo bývalého depa. Budovy jsou už ve špatném stavu, v areálu se navíc schází narkomani a bezdomovci.

V Sokolově by chtěli peníze využít i na řešení problému vyloučených lokalit
Zdroj: ČT24

Problémů, které kraj trápí, je ale mnohem víc. „Jedním z důležitých témat pro Karlovarský kraj je rozvoj vysokého školství, protože v kraji nesídlí žádná ze státních vysokých škol,“ upozorňuje zástupkyně zmocněnce vlády Gabriela Nekolová.

Peníze budou směřovat také do lázeňství, konkrétně na podporu balneologického výzkumu. A stejně jako v Ústeckém i v Karlovarském kraji pomohou s rekultivací krajiny po těžbě uhlí.