Masarykovo nádraží zůstane Českým drahám. Chtějí z něj mít výkladní skříň

České dráhy upustily od záměru prodat pražské Masarykovo nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Uvedl to generální ředitel ČD Pavel Krtek. Vnímají ho jako výhodu v soutěži o zajištění vlakového spojení s letištěm. V plánu je tak rekonstrukce, aby nádraží bylo výkladní skříní.

Vloni České dráhy převedly přes patnáct set nádražních budov na správu železnic, výjimkou bylo Masarykovo nádraží spolu s brněnským hlavním nádražím. ČD původně počítaly s tím, že je na SŽDC převedou později. V případě Masarykova nádraží se plány mění.

Dopravce nyní plánuje budovu rekonstruovat tak, aby mohla sloužit jako výkladní skříň národního dopravce. Nejvýznamnější novinkou, kterou cestující zaznamenají, je umístění pokladen blíže k peronům na místo dnešních veřejných záchodků. Ty by se měly přesunout na opačnou stranu kolejiště.

Masarykovo nádraží v Praze
Zdroj: Tomáš Pěkný/ČTK

Na dokončení oprav Masarykova nádraží, které má zatím zmodernizované pouze zastřešení hlavní vstupní haly, se už pracuje, přípravy ale komplikuje přísný dozor památkářů, uvedl šéf ČD. Například půl roku se podle Krtka s památkáři řešila podoba hodin nad výpravním prostorem, protože památkáři neodsouhlasili umístění klasického modelu, který ČD běžně využívají.

Zároveň by se nádraží mohlo stát konkurenční výhodou v soutěži na provoz vlaků z pražského ruzyňského letiště, které mají končit právě na tomto nádraží.

Okolí nádraží výrazně promění developerský projekt Penty

Převodu se nádraží vyhnulo kvůli developerskému projektu, na kterém České dráhy spolupracují se společností Penta. Ta plánuje v okolí nádraží postavit výstavní komerční čtvrť na pozemcích, které vloni odkoupila právě od Českých drah.

Podle ředitele Krtka stálo za rozhodnutím managementu ČD i tato skutečnost, že okolí nádraží se má do budoucna výrazně zkultivovat proti současnému stavu.

Výstavba v okolí Masarykova nádraží by měla začít ještě během letošního roku. Postupně zde vznikne komplex administrativních budov s obchody a restauracemi, ale také park podle projektu britské architektky Zahy Hadidové.

  • Celkem 1575 nádraží a dalších budov převzala SŽDC od Českých drah 1. července 2016.  Výjimkou bylo právě pražské Masarykovo nádraží a brněnské hlavní nádraží, a to kvůli nevyřešeným vlastnickým vztahům, respektive nedořešené otázce přesunu stanice do jiné lokality.
  • Transakci v hodnotě 3,3 miliardy korun schválila vláda koncem roku 2015. Od převodu si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť rovněž ve vlastnictví státu. Na rozdíl od ČD, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.
  • Opravou mají projít dvě stovky nádraží za více než osm miliard korun. Kromě toho se správa železnic zabývá jejich dalším využitím. Státní organizace v době převodu uvedla, že například nabídne nevyužívané prostory orgánům státní správy a úřadům. Státní SŽDC totiž může úřadům nabídnout nižší než tržní nájemné. Od přesídlení úřadů si SŽDC slibuje oživení nádraží, které s sebou přinese možnost pronajmout zbylé prostory za komerční ceny soukromým firmám.