Jeden a půl roku provizoria končí. Všech 800 lidí se vrátilo k výrobě letadel v Aircraft Industries

Po roce a půl se k výrobě letadel ve společnosti Aircraft Industries vrátilo všech osm set zaměstnanců firmy.  Skončila tak nucená přestávka, kdy pracovníci byli od konce roku 2015 doma na šedesátiprocentní mzdě. Firma má letos uzavřeny smlouvy na výrobu dvanácti letadel L 410 UVP-E20.

Dnes do práce v největší letecké firmě v tuzemsku nastoupilo i posledních 40 zaměstnanců, kteří dosud pobírali sníženou mzdu. Další desítky odborníků zatím zůstanou v leteckých továrnách v Praze a Ostravě, kde si našli dočasnou práci. Ale i oni by se měli na podzim vrátit zpět do Kunovic.

Z firmy v době výluky odešlo na 150 zaměstnanců. Část odborníků, kteří jsou pro výrobu letadel důležití, chce firma získat zpět.

Letadla zamíří do Ruska

Letos chce kunovická společnost vyrobit dvanáct letadel. Jedno má směřovat do Indonésie, dalších jedenáct pak do Ruska. Plány na příští rok počítají s výrobou patnácti letadel.

Výroba v Aircraft Industries se rozjela naplno (zdroj: ČT24)

Problémy Aircraft Industries  vznikly už předloni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli oslabení rublu vůči dolaru. Předloni firma do Ruska nedodala jediný stroj, celkem prodala čtyři letadla do Bangladéše a Alžírska. Loni dodala jen pět letadel, všechna do Ruska.

Další letecké společnosti působící v Kunovicích, Czech Sport Aircraft (CSA),  se daří. Firma dnes na trh dodala své šestisté letadlo. Odběratelem jubilejního kusu je americká společnost Cruiser Aircraft se sídlem ve státě Florida. 

Firma postaví továrnu na Floridě

Spojené státy jsou hlavním exportním trhem CSA, prodej tam roste. Loni tam firma prodala 32 letadel SportCruiser, předloni jich bylo 16.

Loni byl SportCruiser u amerických zákazníků nejprodávanějším ve své kategorii, ovládl asi 18 procent trhu. „Výhody našeho letadla spočívají v robustní a vysoce spolehlivé celokovové konstrukci, vynikajících letových vlastnostech, nízkých provozních nákladech a nákladech na údržbu. Máme nejširší kokpit v naší kategorii letadel,“ řekl generální ředitel společnosti Martin Jurík.

Na Floridě také vzniká nová továrna společnosti, postupně by tam mohlo pracovat zhruba 70 lidí, výroba se začne připravovat v létě.