Historický autobus s přívěsem opět ožil a nabídl jízdu

Oslava historických autobusů: Sedět na motoru, to byla výsada (zdroj: ČT24)

Čtvrt století existence příměstských autobusových linek kolem Prahy se stalo příležitostí pro přehlídku současných i historických vozů. Během ní se lidé mohli svézt i legendární Škodou RTO, která měla kromě hlavního vozu ještě přívěsnou část.

Škoda 706 RTO se sériově vyráběla od konce padesátých až do sedmdesátých let. Její nezvyklá konstrukce s přívěsem budila asi největší zájem na přehlídce, na kterou v sobotu do Letňan zval Regionální organizátor Pražské integrované dopravy.

Model Škody 706 RTO byl jedním z autobusů, s nimiž se lidé mohli opět projet. Dopravce pro jeden den naplánoval speciální trasy do Čakovic, Kbel, Letňan, na Prosek nebo do Bohnic.

Pro autobus Škoda 706 RTO bylo také typické, že měl řidič motor ještě vedle sedadla. Příležitost řídit historický autobus získal Václav Tangl z Okresní autobusové dopravy Kolín. „Jezdí se s tím dobře, ovládá se to trošku hůř. Řadí se meziplynem,“ přiblížil.

Při jízdě musí dávat pozor hlavně na to, co se děje v přívěsu. Signály mu dává průvodčí. „Jedno pípnutí je, že můžu jet,“ uvedl.

K autobusům na elektrický pohon

Historie vývoje autobusů znamenala řadu změn. Nejdřív jim zmizel přívěsný vůz, záhy na to i motor z kabiny. Díky motoru uloženému pod podlahou se měl zmírnit i hluk.

Kromě starých a hlučných autobusů si lidé v pražských Letňanech mohli prohlédnout i nejmodernější vozy, mezi které se počítá i autobus na elektrický pohon.