Olomouc opravuje historické centrum. Tramvaje neprojedou

Kvůli dlouho plánované opravě třídy 1. máje, kterou dělníci zahajují v pátek, nepojedou historickým centrem Olomouce zhruba sedm měsíců tramvaje. V části výluky bude zajištěna doprava cestujících náhradními autobusy, řekla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová.

Tramvaje kvůli rekonstrukci třídy 1. máje od 7. dubna nejezdí v úseku mezi zastávkami Hlavní nádraží, Náměstí Republiky a Náměstí Hrdinů/Palackého. Tramvajový provoz bude zachován pouze na trati, která spojuje centrum s nádražím přes tržnici a třídu Kosmonautů.

Výlukové autobusy budou jezdit mezi zastávkami Hlavní nádraží a U Dómu. „Úsek mezi zastávkami U Dómu, Náměstí Republiky a Náměstí Hrdinů/Palackého a zpět nebude v době výluky obsluhován,“ upozornila Krčová.

Naším záměrem bude co nejvíce zkrátit dobu dopravních omezení, které práce přinesou, aby stavební ruch omezil život na této rušné třídě pokud možno co nejméně.
Filip Žáček
náměstek primátora

Rekonstrukce ulice 1. máje bude stát zhruba 80 milionů korun. Dělníci v úseku mezi náměstím Republiky až k průčelí hotelu Palác vymění koleje a opraví inženýrské sítě v délce zhruba 400 metrů. Náročná rekonstrukce má skončit v listopadu. Kvůli opravě ulice 1. máje nepojedou historickým centrem Olomouce zhruba sedm měsíců tramvaje. V části výluky budou jezdit náhradní autobusy.

Tramvajová trať po třídě 1. máje vede od samého počátku tramvajové dopravy v Olomouci v dubnu roku 1899. Tento úsek tramvajové trati proto patří k nejstarším ve městě.

Objízdná trasa
Zdroj: Město Olomouc/DPMO
Popis výluk
Zdroj: Město Olomouc/DPMO

Olomouc spustila informační web

Olomoucká radnice zprovoznila kvůli opravám internetové stránky zaměřené na dlouho plánovanou rekonstrukci rušné ulice 1. máje v historickém centru města. Práce na ní od pátku až do začátku listopadu výrazně zkomplikují život místním lidem i provozovatelům obchodů a restaurací. Na webu jsou zveřejněny podrobnosti o stavbě i jejích dopadech na život v této části města, řekl primátorův náměstek Filip Žáček (ČSSD).

Stavba zaměstná také archeology, podle nich jde o lokalitu mimořádného celorepublikového významu. Jako první se v ulici proto odehrává archeologický průzkum. Ulice 1. máje totiž patří mezi nejvýznamnější historické lokality v Olomouci, hrála významnou roli v době Velké Moravy a v raném středověku byla okrajovou součástí knížecího hradu. Průzkum uskutečňuje Národní památkový ústav – územní odborné pracoviště v Olomouci.

Začne s ním v pátek, kdy bude spolupracovat při skrývkách a poté zahájí výzkum v úsecích tramvajové trati a na odvodňovacích šachticích. Na staveništi se budou archeologové pohybovat prakticky celou dobu, kdy budou prováděny zemní práce.

Hlavní nápor našich prací očekáváme v dubnu až červnu.
Vlastimil Staněk
mluvčí olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu

Ulice 1. máje leží v oblasti Předhradí a navazuje na takzvané Petrské návrší. Historie osídlení sahá až do pravěku. „V raném středověku vzrůstá význam místa, v době Velké Moravy zde bylo situováno jedno z ústředních hradišť tohoto státního útvaru,“ podotkl mluvčí olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu Vlastimil Staněk.

Místo bylo významné i v následující době v souvislosti s hradem olomouckých přemyslovských knížat s akropolí na Václavském návrší. Samotná ulice 1. máje byla součástí osídleného prostoru raně středověkého hradu, od 13. století sloužila jako komunikační trasa ve směru k Hradské bráně. Právě pozůstatky této brány se zřejmě stanou také jedním z předmětů chystaného výzkumu, dodal Staněk.

Bude průchozí

Ulice 1. máje zůstane podle Žáčka průchozí i při rekonstrukci. K dispozici bude část chodníků a případně i provizorní průchody. Zřízena budou zásobovací místa, ze kterých podnikatelé doplní zboží do svých obchodů a restaurací.  

Podle primátora Antonína Staňka (ČSSD) už nebylo možné rekonstrukci ulice 1. Máje odkládat. „Je naprosto vyloučené, aby tramvaje dál jezdily po kolejovém svršku, který pamatuje 50. léta,“ řekl Staněk. Podle něj by bylo nezodpovědné opravit pouze koleje a do rekonstrukce zastaralých inženýrských sítí se dodatečně pustit s odstupem několika let.

Tramvajová trať po třídě 1. máje vede od samého počátku tramvajové dopravy v Olomouci v dubnu 1899. Úsek tak patří k nejstarším ve městě.