Olomoucký dopravce nechce platit pokutu 3 miliony. Za stávkové škody odpovídá firma, kontrují odbory

Pokuta za stávku (zdroj: ČT24)

Dopravní společnost Arriva Morava ústy svého mluvčího Romana Herdena chce převést případnou třímilionovou pokutu za to, že ve čtvrtek na Jesenicku a Šumpersku kvůli stávce řidičů nevyjela většina regionálních autobusových spojů, na organizátory protestní akce z Odborového svazu dopravy. Podle místopředsedy Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Víta Samka za stávkové škody ale odpovídá zaměstnavatel.

V Olomouckém kraji se ve čtvrtek ráno ke stávce připojilo 120 řidičů autobusů společnosti Arriva Morava na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a Zábřehu. Například na Šumpersku nevyjelo 960 z 1045 autobusových spojů. Stávkující řidiči dnes za volanty autobusů už neusednou.

Olomoucký kraj, který si autobusovou dopravu u firmy Arriva Morava objednal, poté oznámil, že podle smlouvy bude po dopravci vymáhat zhruba třímilionovou sankci. „V případě, že by nám objednatel udělil pokutu, budeme hledat cestu, jak ji přenést na odborový svaz dopravy, který stávku zorganizoval a je za ni odpovědný,“ potvrdil Herden.

„Kraj, potažmo KIDSOK, tedy Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje, tvrdí, že tato pokuta je stanovena ve smlouvě s dopravcem, který zajišťuje dopravní obslužnost v kraji. Tedy se společností Arriva Morava,“ uvedla redakorka České televize Zuzana Glacová.

Smlouva podle ní nezohledňuje žádné výjimky v podobě stávky. Za každý neodjetý spoj nebo ten, který má více než šedesátiminutové zpoždění si tak žádá kraj penále ve výši třech tisíc. 

Škodu ze stávky nese zaměstnavatel. Zaměstnanec odpovídá jen za škodu, kterou by sám způsobil, například pokud by něco rozbíjel. Samotné zastavení práce a vzniklá škoda zaměstnavateli je právě ten nátlakový prostředek, kterému mohla firma předejít.
Vít Samek
místopředseda ČMKOS a šéf odborových právníků

Podle zástupců společnosti byla stávka řidičů nezákonná. Řidiči už totiž podle firmy na základě svých požadavků dostali přidáno. „Na začátku roku to bylo 14–15 procent k platu,“ zjistila Zuzana Glacová.

Právníci odborové centrály však uvedli, že by firma musela nejdřív prokázat, že stávka řidičů za vyšší mzdy a lepší podmínky byla nezákonná. Právo na stávku zaručuje Listina základních práv a svobod. Předák ČMKOS Josef Středula už dřív uvedl, že centrála v případě potřeby poskytne stávkujícím právní pomoc. 

Podle Herdena na Šumpersku a Jesenicku kvůli stávce ráno nevyjela naprostá většina regionálních autobusových spojů. Na pravidelné linky v těchto horských okresech ráno sice vyjelo několik autobusů, podle odborářů se ale většina řidičů do stávky zapojila. V ostatních částech Olomouckého kraje jezdí autobusy bez omezení.

Události: Stávka řidičů autobusů se dotkla jižní Moravy a Olomoucka (zdroj: ČT24)

Firmě Arriva Morava se podle Herdena od rána podařilo na Šumpersku a Jesenicku postupně zajistit provoz 148 autobusových spojů. Povoláni byli i řidiči společnosti Arriva Morava z ostatních částí kraje.

Stávka řidičů autobusů ráno zkomplikovala obyvatelům Šumperska a Jesenicka dopravu do práce a škol. Lidé museli nasednout do vlaků, automobilů nebo několik kilometrů dlouhou trasu v ranním sychravém počasí zvládnout na kole či pěšky.