Měla být pro tramvaje, nakonec slouží metru. Hlavní nádraží je nejstarší stanice pod Prahou

Před 50 lety se v Praze začala hloubit první stanice metra (zdroj: ČT24)

Podzemní stanice tramvají je na hlavním nádraží třeba v Linci, Krakově nebo Štrasburku. Měla být i v Praze a dokonce se 15. března 1967 začala stavět. Jen pár měsíců potom ale přišel pokyn, že pod Prahou bude místo tramvají jezdit metro. Stavba však pokračovala, a tak vznikla pod budoucí novou odbavovací halou hlavního nádraží první pražská stanice podzemní dráhy.

Podzemní tramvaj jako hlavní prostředek hromadné dopravy v Praze byla zaklínadlem 60. let. Rozhodnutí, že pod Prahou budou jezdit tramvaje, je příčinou toho, že se ve stanici Hlavní nádraží vystupuje vpravo ve směru jízdy.

Stanice pod budoucí novou odbavovací halou se začala stavět jako první rok po zahájení stavby tunelu mezi hlavním nádražím a Muzeem. Když pak padlo rozhodnutí, že místo tramvají bude metro, projekt už se výrazně neměnil.

Už o rok dříve se dělal první slavnostní výkop, ale tehdy šlo jenom o překládky inženýrských sítí.
Pavel Fojtík
historik

Ostatní stanice se naopak oproti prvním projektům výrazně proměnily, na Muzeu tak nevzniklo rozsáhlé kolejiště s několika perony, nýbrž jen jedno ostrovní nástupiště stejně jako na I. P. Pavlova nebo Staroměstské. Razantně se také prodloužila délka plánované sítě. Úseky zahloubených tratí měly sice do jisté míry kopírovat dnešní trasy metra, ale měly být podstatně kratší.

„První úsek měl být jenom od Bolzanovy ulice na předměstí Nuselského mostu. Dnešní áčko mělo vést od Hradčanské přes Muzeum k náměstí Míru a béčko měl být jen krátký úsek v centrální části města,“ popsal někdejší plánované trasy podzemní tramvaje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Je určitý paradox, že i když se stanice Hlavní nádraží začala stavět jako první – současně s krátkým navazujícím úsekem k Muzeu – nebyla o sedm let později, kdy metro skutečně začalo jezdit, ještě hotová, fungovaly jen dva ze čtyř výstupů. Ale zase tolik překvapivé to není. Nelze zapomenout na provázanost stanice metra s novou odbavovací halou hlavního nádraží, která se v té době ještě stavěla, její slavnostní otevření se odehrálo až v roce 1977.

Archiv ČT24: Podívejte se, jak nová odbavovací hala vznikala (zdroj: ČT24)

V současnosti patří stanice metra pod pražským hlavním nádražím k velmi frekventovaným. Se 75 tisíci cestujícími denně tudy prochází jen o čtvrtinu méně lidí než na nejfrekventovanější stanici I. P. Pavlova.

V minulosti navíc figurovala stanice Hlavní nádraží i na budoucí lince D, stala by se tedy přestupní. V současnosti však počítá dopravní podnik s tím, že bude „déčko“ končit již na náměstí Míru a dále na sever pokračovat nebude.