
Před 50 lety se v Praze začala hloubit první stanice metra
Podzemní tramvaj jako hlavní prostředek hromadné dopravy v Praze byla zaklínadlem 60. let. Rozhodnutí, že pod Prahou budou jezdit tramvaje, je příčinou toho, že se ve stanici Hlavní nádraží vystupuje vpravo ve směru jízdy.
Stanice pod budoucí novou odbavovací halou se začala stavět jako první rok po zahájení stavby tunelu mezi hlavním nádražím a Muzeem. Když pak padlo rozhodnutí, že místo tramvají bude metro, projekt už se výrazně neměnil.
„Už o rok dříve se dělal první slavnostní výkop, ale tehdy šlo jenom o překládky inženýrských sítí.“
Pavel Fojtík
Galerie: Stavba stanice metra u hlavního nádraží v Praze
Je určitý paradox, že i když se stanice Hlavní nádraží začala stavět jako první – současně s krátkým navazujícím úsekem k Muzeu – nebyla o sedm let později, kdy metro skutečně začalo jezdit, ještě hotová, fungovaly jen dva ze čtyř výstupů. Ale zase tolik překvapivé to není. Nelze zapomenout na provázanost stanice metra s novou odbavovací halou hlavního nádraží, která se v té době ještě stavěla, její slavnostní otevření se odehrálo až v roce 1977.

Archiv ČT24: Podívejte se, jak nová odbavovací hala vznikala
V současnosti patří stanice metra pod pražským hlavním nádražím k velmi frekventovaným. Se 75 tisíci cestujícími denně tudy prochází jen o čtvrtinu méně lidí než na nejfrekventovanější stanici I. P. Pavlova.
V minulosti navíc figurovala stanice Hlavní nádraží i na budoucí lince D, stala by se tedy přestupní. V současnosti však počítá dopravní podnik s tím, že bude „déčko“ končit již na náměstí Míru a dále na sever pokračovat nebude.