Plzeň chce okruh. Na západě vyvlastňuje, na východě vyklízí městské domy

Plzeň vyklidí městské domy kvůli východnímu okruhu (zdroj: ČT24)

Řada měst si dala za cíl odvést hustou dopravu z centra. Plzeň po vyvlastňování kvůli západnímu silničnímu obchvatu přistupuje také k vyklízení městských domů kvůli východnímu okruhu. Nájemníci se tak musí stěhovat do nového nebo náhradního bydlení. Do pohybu by se po letech čekání měla dát i stavba silnice v nedalekých Strakonicích. Náchod pak konečně získal územní rozhodnutí a chce začít vykupovat pozemky pro obchvat ještě dřív než stát.

Plzeň se pustila do vyklízení městských domů kvůli výstavbě východního okruhu. „Je to víceméně pro tranzitní dopravu, to znamená pro vozy, které se potřebují od dálnice D5 dostat do lokality směrem na Karlovy Vary,“ přiblížil vedoucí úseku výstavby z Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Blabol.

„Přeložka silnice I/20 povede od viaduktu přes bývalou zahrádkářskou kolonii, kolem železniční tratě až směrem ke kruhovému objezdu u Velkého Boleveckého rybníka,“ dodal místostarosta městského obvodu Plzeň 4 David Zrostlík (ČSSD). Novou silnici za půl miliardy korun zaplatí stát, zčásti přispějí kraj a město.

Plánované obchvaty Plzně
Zdroj: ČT24

Pryč kvůli stavbě půjdou městské byty, kam pravidelně vyjíždí policie nebo kde nedávno došlo k výbuchu plynu. Dosavadní nájemníci se musí stěhovat do nového nebo náhradního bydlení po celém městě. „Jak se nám budou uvolňovat byty a opraví se, tak jak je lidem budeme nabízet, tak aby byly přiměřené jak velikostně, tak kvalitou,“ přiblížil vedoucí plzeňského bytového odboru Zdeněk Švarc.

Kvůli novým silničním stavbám už Plzeň přistoupila i k vyvlastňování. Na začátku února to schválilo zastupitelstvo. Důvodem je dostavba západního obchvatu.

Ve Strakonicích by se mělo začít po letech čekání budovat

Ve Strakonicích také kvůli obchvatu vystěhovali lidi z domů, jenže uplynulo víc než pět let a opuštěné domy pořád stojí a chátrají. Stavba obchvatu má totiž zpoždění.

Obchvat Strakonic
Zdroj: ČT24

Stavba má ulevit dopravě v centru města, když severním obloukem propojí tranzitní dopravu. Centrem Strakonic teď denně projede 10 tisíc aut. Zatím totiž nemají ani jinou možnost. První část obchvatu sice stojí, nikam ale nevede. „Část, která se má budovat i přes vykoupené budovy, bude směřovat směrem na Prahu,“ doplnil místostarosta města Milan Jungvirt (Strakonická veřejnost).

„Když jsme přišli na radnici v roce 2014, tak jsme zjistili, že neplníme ani územní rozhodnutí,“ upozorňuje Jungvirt. Projekt připravili a vysoutěžili za dva roky. Celou věc ale musela ještě podle starého zákona schvalovat vláda.

Stavba strakonického obchvatu má zpoždění (zdroj: ČT24)

Stavba nové silnice začne už na začátku března. Hotová by měla být do 18 měsíců. V rámci výstavby půjdou k zemi i tři domy, které už dávno neměly stát.

Náchod se chce co nejdřív pustit do výkupu pozemků

Tranzitní doprava pak trápí Náchod. Neustálý provoz zahrnuje 30 tisíc aut denně včetně několika tisíc kamionů. S dokončením D11 do nedaleké Jaroměře by mohlo být ještě hůř. Pomoci může obchvat.

Zatím se kvůli němu počítá s demolicí čtyř rodinných domů ve Vysokově a v Kramolně. „Musíme se s tím smířit. Beru, že to je prostě potřeba. Záleží asi na tom, s čím přijdou, jaká bude nabídka,“ míní majitelka jednoho z domů Lenka Dostálová.

Radnice nechce čekat, takže posílí právní oddělení a sama se pustí do výkupu parcel. Zatím na své náklady. „Budeme vykupovat pozemky až za osminásobek dané ceny. Je to jediná cesta, abychom se za pět let na sebe nekoukali, že není nic vykoupeno,“ uvedl starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD).

Události ČT: Pozemky, které jsou potřebné pro budování obchvatu, vykoupí Náchod sám (zdroj: ČT24)

Variant postupu je podle zastupitele města a zároveň člena vlády Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) více, včetně toho, že by vlastníkům byli schopni nabídnout nové parcely, popřípadě pomoci při nákupu bytu či domu.

Obchvat obkrouží Náchod severně v délce více než šesti kilometrů. Odhadované náklady jsou kolem tří miliard korun.

Aktivisté už v minulosti blokovali provoz ve městě, aby si úřady problému s dopravou všimly. Další z důvodů, proč se v Náchodě rozhodli s výkupem půdy pomoci sami. „Pokud se nám pomoc dostane, tak to bude znamenat zjednodušení a možná i zrychlení přípravy realizace stavby,“ míní mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Radnice v Náchodě tlačí na to, aby se do tří let začal obchvat stavět. Výkupy parcel proto zahájí hned v květnu.