V Brně bude MHD ve dnech smogové situace zdarma

Cestování městskou hromadnou dopravou zdarma pro všechny chtějí v době smogové situace zavést brněnští radní. Opatření by mohlo začít platit už tento měsíc a má motivovat řidiče, aby nechali svá auta doma. Vedení města předpokládá, že náklady na jeden den hromadné dopravy zdarma se můžou vyšplhat až k jednomu milionu korun. Naposledy byla v Brně smogová situace v lednu a trvala tři dny.

Většina řidičů jezdí do centra města autem. „Chápu, že jízda autem je dražší, ale na druhou stranu je pro mě pohodlnější,“ vysvětluje řidič Marek Lajtkep. Řidiče chce teď vedení města nalákat do autobusů a tramvají a ideálně vyjednat podobné podmínky i pro integrovanou dopravu Jihomoravského kraje.

Náklady na jeden den dopravy zdarma se vyšplhají skoro na milion korun

Podle primátora Petra Vokřála (ANO) půjde materiál za dva týdny do rady a pak by mohlo opatření začít platit. „Musíme se domluvit s Dopravním podnikem města Brna, jakým způsobem mu kompenzovat náklady spojené s výpadkem příjmů v těchto dnech. Odhaduje se, že by to na den mohl být až jeden milion korun,“ uvedl Petr Vokřál (ANO).

Brněnský primátor zatím neuměl říct, zda se v takových dnech posílí spoje MHD. „Vše musíme zvážit. Bude záležet i na lidech, jak zareagují. Zpočátku může být jejich zájem o využití MHD slabší, ale potom si zvyknou a zatížení může růst,“ dodal Petr Vokřál.

Podle Vokřála bude město jednat i se společností Kordis, která má na starosti integrovaný dopravní systém v celém kraji. „Chceme docílit toho, aby ani lidé z okolí Brna nejezdili ve smogové situaci autem do Brna, ale aby využili hromadné dopravy,“ řekl primátor Vokřál.

MHD zdarma je jen jedním z více protismogových opatření

Podle jeho náměstka Martina Andera (SZ) je bezplatná MHD jedním z více opatření při smogové situaci. „Posílíme také informovanost občanů města o situaci v ovzduší, aby raději nechávali při smogové situaci auto doma a nezvyšovali jím zátěž. Odbor životního prostředí dostane za úkol informovat školy a zdravotnická zařízení,“ dodal Martin Ander (SZ).

Automobilová doprava může za smog v Brně ze tří čtvrtin. Individuální automobilová doprava v Brně vyprodukuje skoro dvě stovky kilogramů pevných částic za den. Jestli opatření zafunguje ukáže až případné snížení počtu aut v ulicích. „Existuje tu určitá přímá úměra. Pokud by se snížil objem ujetých kilometrů o deset procent, tak se sníží i počet emisí o deset procent,“ počítá ředitel Útvaru grantové kanceláře a transferu technologií Jiří Jedlička.

Ve Zlíně nakoupili elektrické vozy MHD, o dopravě zdarma zatím neuvažují

Zlínský kraj se jenom od začátku roku dusil ve smogu už celkem čtyřikrát. Spíš než velké továrny za to při inverzi mohlo domácí topení a auta. „Město Zlín se snaží dlouhodobě zlepšovat kvalitu ovzduší třeba tím, že vloni nakoupilo dva elektrické vozy MHD a že rozšiřuje síť cyklostezek,“ vysvětluje mluvčí zlínského magistrátu Lukáš Fabián. O tak radikálním ekologickém a zároveň politickém rozhodnutí jako Brno, tedy MHD zdarma, ale žádné město ve Zlínském kraji zatím vážně neuvažuje.

  • Meteorologové vyhlašují smogovou situaci, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr koncentrací hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles. Regulace se vyhlašuje, pokud průměr koncentrací překračuje 150 mikrogramů na metr krychlový. Při regulaci podniky omezují výrobu.

Aktuální informace o kvalitě ovzduší jsou k dispozici na webových stránkách ČHMÚ.

O pobyty v dětských ozdravovnách je velký zájem (zdroj: ČT24)