Něžná Buranteatru má k něžnosti daleko. Je o ranách na duši i na těle

Ukázka: Něžná v Buranteatru (zdroj: ČT24)

Námětem povídky Něžná je na jednu stranu tisíckrát zpracovaný příběh muže a ženy, na druhou retrospektivní pohled do vztahu dvou lidí, kteří se přitahují i odpuzují jako dva otáčející se magnety. Nové zpracování slavné novely Fjodora Michajloviče Dostojevského přináší divákům brněnský divadelní soubor Buranteatr. K vyprávění mu stačí dvě železné židle, ticho i tanec.

V rolích manželů se objeví Alžběta Vaculčiaková a David Tchelidze. Psychologické představení je retrospektivní výpovědí muže o jeho vztahu se zesnulou manželkou. „Jsem ráda, že jsem dostala možnost mluvit za mrtvou. Proto se mi role hraje dobře, protože by měla mlčet, ale nemlčí,“ vysvětlila představitelka zemřelé partnerky Alžbeta Vaculčiaková.

David Tchelidze, který ve hře ztvárňuje postavu vdovce, si právě oživení druhé role cení. „Díky tomu s ní můžu mluvit jako s živou vzpomínkou,“ podotýká. Oba umělci divákům přináší příběh o manželství staršího zastavárníka s mladou dívkou, jež za ním pravidelně dochází a muž se do ní zamiluje. Jejich soužití není ale lehké. Oba totiž žijí ve svém vlastním světě a spolu nekomunikují.

Po dlouhém soužení nakonec dívka spáchá sebevraždu a až nad jejím mrtvým tělem zastavárník rozjímá, proč se to stalo, kdo za situaci může a co udělal špatně. A právě v tomto bodu vyprávění začíná.

V nejdůležitější roli: tanec

Zatímco příběh vypovídá o ranách na duši obou manželů, Vaculčiaková má na těle zejména modřiny. „Ty modřiny jsou zejména kvůli železným židličkám, se kterými není jednoduché manipulovat, takže se někdy stane, že si tělo chce zachránit prsty a nastrčí tam koleno,“ popisuje zkoušení inscenace.

Židle jsou téměř jedinou rekvizitou na prázdném jevišti. Herci prostřednictvím nich vyjadřují své pocity – poklidně na nich sedí, odsouvají je od sebe nebo je shazují na zem. „Pohybové partitury vznikaly improvizací, sledoval je dramaturg, který na už konkrétní hotové části pak psal scénář,“ doplnil ke vzniku představení režisér Juraj Augustin.

Něžná je v Buranteatru především pohybová hra (zdroj: ČT24)

Dodal, že pohyb hraje v inscenaci hlavní roli. „Věděl jsem, že se chci zaměřit na pohybové vyjádření a k tomu jsme hledali text, který by vyhovoval, který by měl krátký děj a krásné postavy se vztahem, a Něžná byla ideální volba,“ nepochybuje.

Divákům Buranteatru ji poprvé představí při přemiéře v sobotu 14. ledna.