Radar v klimkovickém tunelu „měří“ první řidiče. Pokuty začne rozdávat příští rok

Radar v klimkovickém tunelu

V tunelu u Klimkovic na Ostravsku již dálniční policie začala zkoušet nový úsekový radar. V testovacím provozu zůstane do konce března. Od 1. dubna už má oficiálně rozdávat pokuty řidičům, kteří překročí povolenou rychlost 80 kilometrů v hodině.

„Radar měl fungovat už od začátku května, ale protože se jeden z uchazečů výběrového řízení odvolal, jeho instalace se zpozdila,“ zjistil redaktor České televize Tomáš Indrei. Případné přestupky budou řešit úředníci ostravského magistrátu.

Instalace kamerového systému už začala v červenci. V tunelu Klimkovice se měří úseková rychlost ve všech jízdních pruzích v celé délce tunelu a okamžitá rychlost na vjezdu do tohoto úseku.

„Spolu s tím bude možné detekovat vozidla převážející nebezpečné náklady. Jde o opatření vycházející z požadavku policie,“ uvedl již dříve mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj správcem systému bude po jeho zprovoznění ŘSD. „Přestupky bude řešit příslušná obec s rozšířenou působností. Jde o stejný princip jako na D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou,“ dodal.

Cílem je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu v tunelu Klimkovice.
Jan Studecký
mluvčí ŘSD

Zařízení instalované v tunelu bude obsahovat indukční smyčky detekující průjezdy vozidel, vozovkové piezoelektrické snímače detekce náprav a kamerové systémy s vysokým rozlišením rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Systém tak také umožní okamžité porovnávání registračních značek projíždějících automobilů s databází odcizených vozidel. Umí i rozpoznávat mezinárodní identifikační značky umístěné na vozidlech převážejících nebezpečné náklady.

  • Tunel je speciálně chráněný proti požáru. Na jeho výstavbu použili stavaři poprvé v Česku takzvaný protipožární beton s polypropylenovými vlákny, který následky případných požárů snižuje. Při teplotách nad sto stupňů Celsia se mikrovlákna z betonu vypaří, takže se v betonové konstrukci vytvoří jemné póry. Beton se pak do nich může rozpínat a sníží se míra destrukcí.
  • Vláknobeton tvoří v Klimkovicích jen část z celkových 110 000 metrů krychlových betonu. Oba tunelové tubusy byly vybudovány takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v ražbě tunelu a následném zpevnění klenby stříkaným betonem. Ten je díky zvláštním přísadám odolný také proti mrazu a chemickým rozmrazovacím prostředkům.

Před dopravou začal tunel chránit okolí v roce 2008

Přes kilometr dlouhý Tunel Klimkovice byl otevřen v roce 2008. Je nedílnou součástí úseku dálnice D47, který spojuje Bílovec na Novojičínsku s Ostravou. Dva samostatné dvoupruhové tubusy by měly ochránit přilehlé lázně Hýlov před dálniční dopravou, a tím co nejméně zasáhnout do tamního koloritu lázeňství.

Stavba kromě moderního bezpečnostního systému s videokamerami obsahuje také výklenky s bezpečnostními hlásiči a hasicími přístroji. Tunelové trouby spojuje pět nouzových průchodů – především pro případy dopravních nehod a požárů vozidel.

Větší problémy s dálničním tunelem u Klimkovic na Ostravsku řešili stavbaři v roce 2010. Po jarních povodních totiž do tunelu prosakovala spodní voda. Během povodní se tam hladina spodní vody zvýšila o tři metry, což vyvolalo třítunový tlak na metr čtvereční tunelu. Řidiči museli tunelem projíždět sníženou rychlostí.