Liberecký kraj zrušil miliardový tendr na autobusovou dopravu

Liberecký kraj zrušil miliardový tendr na regionální autobusovou dopravu, který vypsal už v roce 2012. Nyní připravuje soutěž novou, která má zohlednit i platy řidičů. Hejtman Martin Půta (STAN) ubezpečuje, že se rozhodnutí zastupitelstva na spojích nijak neprojeví, protože krajskou dopravu zajišťují krátkodobé smlouvy až do konce roku 2018.

Zakázku na autobusovou dopravu v Libereckém kraji v termínu od prosince 2014 do prosince 2024 před čtyřmi lety vypsalo tehdejší sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje a zakázku mohl získat jeden až tři uchazeči.

Tendr za více než čtyři miliardy korun byl ale od začátku terčem kritiky a opakovaně ho prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj – už pod novým vedením – se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až letos v září, a antimonopolní úřad vrátil hodnocení nabídek na začátek. Nabídky dopravců už ale neodpovídají současnému trhu, i proto výběrová komise doporučila tendr zrušit a vypsat znovu.

Kraj chce novou dohodu o platech řidičů

Návrhy zakázku zrušit padly několikrát už v minulosti. Kraj se tomu však bránil. „Důvody pro zrušení zakázky nebyly tak silné a my jsme hlavně čekali na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvádí nyní hejtman Půta.

Firmy, které se do tendru přihlásily, teď podle něj mají 15 dnů na to, aby rozhodnutí Libereckého kraje u antimonopolního úřadu napadly, kraj souběžně s tím už připravuje nový tendr. Zakázka bude zřejmě rozdělena na víc než tři oblasti, jiné budou požadavky na autobusy, zahrnovat musí i novou dohodu odborů s vládou o mzdách řidičů autobusů.

Hodnoticí komise doporučily kraji zrušení řízení vzhledem k tomu, že nabídky už příliš neodpovídají stavu v autobusové dopravě. Poslední důvod pro mě byl ten, že 5. října vláda řidičům slíbila navýšení mezd a pokud bychom pokračovali v hodnocení tendru, neuměli bychom do něj nové požadavky zahrnout.
Martin Půta
hejtman Libereckého kraje (STAN)

Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem třinácti milionů kilometrů, kterou zajišťuje devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Protože kraj nemohl uzavřít smlouvy s dopravci na základě velkého tendru, prodloužil ty současné. Dopravu se mu navíc podařilo zlevnit; náklady kraje na autobusové spoje se ve srovnání s rokem 2014 snížily loni o 17 milionů korun a letos by to mělo být ještě o dalších sedm milionů korun méně.