Ostravský krajský soud se ve středu začal zabývat případem podvodů s nabídkou práce z domova. Obžalovaný devětatřicetiletý Denis Vinček podle státní zástupkyně od roku 2009 až do loňska podvedl okolo 20 000 lidí. Vylákal z nich víc než šest milionů korun, které utrácel. Financoval z nich i nákup pěti bytů, o které teď může přijít. Práci ale nikomu nesehnal.
Muž sliboval práci z domova. Z lidí podle obžaloby vylákal na 6 milionů korun
Prostřednictvím inzerátu lidem sliboval ruční práce nebo rozesílání obálek s letáky a měsíční výdělek až 30 tisíc korun. Místo toho ale od nich pouze vybral vstupní poplatek ve výši několika stovek – a žádnou výplatu zpět neposlal.
Zájemci mu pak museli poslat buď na jeho účet, nebo na účet jeho firmy Truxa Group poplatek 660 korun. Za něj jim domů přišly materiály s pokyny. Práce pak měla spočívat v tom, že by lidé rozesílali dál letáky avizující právě tuto brigádu.
Obžalovaný u soudu odmítl vypovídat. Ve své dřívější výpovědi obžalobu odmítl. Tvrdí, že je nevinný, že nikoho nepodvedl.
Vinček se cítí nevinný
„Nejsem si vědom, že bych prováděl nějakou trestnou činnost. Nikdy jsem nesliboval zajištění práce,“ tvrdí. Bránil se tím, že pouze přeposílal za poplatek nabídku práce z domova, kterou nabízela slovenská agentura Fox.
Obžaloba je ale jiného názoru. Podle státní zástupkyně Brigity Bilíkové Vinček peníze od klientů vylákal za příslib práce z domu. Přitom ale věděl, že žádnou takovou práci nezprostředkuje. „Zneužil špatné možnosti najít pracovní uplatnění některých osob,“ uvedla žalobkyně.
Policie vytvořila speciální call centrum
Policisté Vinčeka obvinili letos v lednu. S ohledem na množství podvedených to byl pro kriminalisty mimořádný případ. Kvůli výslechům všech poškozených museli vytvořit speciální call centrum. Dvě desítky policistů čtyři měsíce obvolávaly případné podvedené.
„K tomuto ojedinělému postupu jsme přistoupili po dohodě se státním zástupcem právě při řešení otázky, jak vyslechnout tolik lidí,“ uvedl ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel. Kriminalisté využili hlavně toho, že při zadržení podezřelého našli telefonní čísla na všechny podvedené zájemce.
Policisté v telefonním centru pracovali na dvě směny od loňského června do září. Obvolávali podvedené, kteří tak vypovídali po telefonu. Podle Kužela moravskoslezská policie tento model využila jako první v republice.