Speciální centra pomáhají obcím s papírováním. Poradí s vyhláškou anebo dotací

Centrum poradí starostům i veřejnosti (zdroj: ČT24)

Jak správě připravit novou vyhlášku anebo naopak zastaralou zrušit pomáhají v mikroregionech Centra společných služeb. Ulehčit vyřizování administrativy chtějí především starostům menších obcí. Po celé České republice fungují už pět měsíců a jen ve Zlínském a Jihomoravském kraji je jich už dvacet.

Jaroslav Matýšek (nez.) pracuje na úřadě v Kurdějově na Břeclavsku už déle než šestnáct let. Kromě něj jako starosty má úřad už jen jednoho pracovníka – účetní. Společně musí vyřizovat veškerou administrativu potřebnou pro obec se 400 obyvateli. „Papírové práce neskutečně přibývá,“ popsal stav starosta Matýšek.

Nově jim s ní pomáhají pracovníci Centra společných služeb. „Ulehčí nám práci s legislativou, která se na nás valí ze všech stran a je poměrně složitá,“ okomentoval výhody spolupráce Matýšek. Méně starostí s vyplňováním dokumentů si chválí. „Pomohou nám vypracovat vyhlášku podle zákona, aby splňovala všechny náležitosti, které má mít, a já se tím už nemusím postupně zabývat,“ dodal.

Nabídku služeb centrum rozšíří

Pro vedení Kurdějova a ostatní je k dispozici kancelář v Hustopečích. Mikroregion Hustopečsko sdružuje na 29 obcí, z nichž o pomoc požádala už třetina. „Hlavními tématy jsou především obecně závazné vyhlášky. Snažíme se, aby je měly aktuální a správně. Případně pomáháme s přípravou nových i zrušením už neplatných,“ popsala nejvíce využívanou službu tajemnice Dobrovolného svazku obcí Mikroregionu Hustopečsko Radka Raflová.

  •  Cíle projektu:
  • + zkvalitnění a zefektivnění výkonu veřejné správy a obcemi poskytovaných veřejných služeb, díky rozšíření služeb poskytovaných občanům
    + zajištění rovnoprávnějšího přístupu občanů k poskytovaným veřejným službám
    + zlepšení informovanosti občanů o poskytovaných veřejných službách
    + zvýšení dostupnosti a kvality poskytovaných veřejných služeb pro občany
  • Zdroj: www.smocr.cz

Dodala, že centrum počítá do budoucna s rozšířením nabídky. „Kromě dotací a žádostí o nové projekty jsme narazili na to, že je nutné informovat starosty o tom, jak přistupovat k zákonu podávání informací anebo se budeme muset zaměřit na pasporty cest,“ doplnila Raflová. Centrum společných služeb je novým projektem Svazu měst a obcí.

S žádostí o radu může přijít i veřejnost

Kancelář ale není určená pouze pro starosty, ale také veřejnost. „Jsme schopní jim poradit, kde najdou informace o aktuálních dotačních programech, případně jejich záměr zkonzultovat, ale projekt samotný pro ně nepřipravíme,“ vysvětlila Raflová. Pracovníci také zájemcům mohou pomoci například s hledáním volných míst v sociálních zařízeních. Za dobu fungování ale centrum zájem o využití těchto služeb nezaznamenalo.

Spolupráce na úrovni mikroregionů potrvá minimálně tři roky a vyjde na 330 milionů korun. První vyhodnocení projektu Svaz ale plánuje už na červenec příštího roku.