Ťok: Portugalská Mota-Engil dostaví obchvat Třince. Stavba má být dokončena v termínu

Portugalská stavební firma Mota-Engil se vrátí na stavbu obchvatu Třince. Po schůzce s vedením portugalské firmy to sdělil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Celá stavba přeložky silnice I/11 Oldřichovice–Bystřice má být dokončena v termínu, tedy do konce září příštího roku, dodal ministr.

Mezi obcemi Vendryně a Bystřice na Třinecku, kde v úterý natáčel štáb České televize, byli hlavně dělníci ze subdodavatelských firem. Podle redaktorky Markéty Radové zde vyklízeli svá stanoviště, ve stavbě samotné zatím nepokračovali.

Portugalská firma rozestavěnou silnici opustila na konci října poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence. „Tak velká a světoznámá firma si nemůže dovolit opustit stavbu,“ řekl Ťok. S majitelem společnosti se dohodl na pokračování výstavby. Podle ministra by se dramaticky neměly měnit podmínky stavby, jako je například celková cena nebo termín dokončení.

Podle Ťoka měla Mota-Engil jedinou podmínku – posunutí jednoho z průběžných kontrolních dní na pozdější termín. V tom je ministerstvo společnosti připravené vyhovět, doplnil ministr. Zásadní je pro jeho úřad definitivní odevzdání hotového díla. 

Několik let odkládaná stavba obchvatu Třince začala v roce 2014. Nová komunikace má odlehčit městu zatíženému dopravou. Jde o jednu z hlavních dopravních tepen v Moravskoslezském kraji spojujících Česko s Polskem a Slovenskem. Úsek mezi Oldřichovicemi a Bystřicí je třetí v řadě.

Přeložka silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí má být dlouhá přes šest kilometrů a vznikne na ní 12 mostních staveb a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavba obchvatu by měla stát bez DPH zhruba 4,5 miliardy korun.

Pomoc při vyjednávání ohledně přerušené stavby nabídla dříve mimo jiné starostka Třince Věra Palkovská. V otevřeném dopise vyzvala i okolní starosty a vládního zmocněnce Jiřího Ciencalu, který zastupuje i Moravskoslezský kraj, aby při vyjednávání mezi firmou a českým státem byli nápomocni.

Na stavbě I/11 u Třince je dokončena zhruba polovina stavebních prací. Sdružení firem nedávno předvedlo první hotový úsek komunikace a minulý týden podle ŘSD dokonce předložilo harmonogram prací k dokončení celé stavby.

UDÁLOSTI: Sdružení firem v čele s MotaEngil zastavilo práce na obchvatu Třince (zdroj: ČT24)

„Silniční tah I/11 má pro Moravskoslezský kraj strategický význam. Vnímáme ho jako prioritu z hlediska dopravy a dopravní infrastruktury, je zásadní pro další rozvoj kraje a vazeb s evropskými regiony, vytvářející společný ekonomický prostor,“ řekl už dříve hejtman Miroslav Novák (ČSSD).

Silný provoz na silnici vedoucí přes Třinec často působí kritické situace, bývají tam zácpy, stává se hodně nehod a záchranáři mají problémy projet.