Na poštu pro růže a dopisy. Šakvice provoz franšízy odmítly, květinářka souhlasila

V Šakvicích na Břeclavsku je nově na obecním úřadě také květinářství. Jeho majitelka se totiž dohodla s Českou poštou na převzetí současné pobočky a na jihu Moravy tak vznikla nová pobočka Pošty Partner. Na rozdíl od květinářky obec nabídku České pošty odmítla, protože je provozování pošty podle ní ekonomicky nevýhodné. Obcí, které s poštou odmítají spolupracovat, v poslední době přibývá.

Od prvního listopadu si tak mohou obyvatelé Šakvic chodit do místního květinářství nejen pro růže anebo chryzantémy, ale také pro dopisy nebo složenky.

„Práce přibude. Budu muset ve stejnou domu obsluhovat jak zákazníky květinářství, tak pošty,“ uvedla majitelka květinářství Kateřina Svobodová. Kvůli otevření pobočky Pošty Partner musela také absolvovat školení, aby nové povinnosti zvládala.

Pobočka v Šakvicích je už čtyřiadvacátou partnerskou pobočkou pošty v Jihomoravském kraji. Kromě této franšízy vzniklo v celé republice k 1. listopadu dalších sedm poboček České pošty. Jen dvě z nich ale zřizují obce.

Právě ty nabídku České pošty v některých případech odmítají. Podle Sdružení místních samospráv totiž mohou na provozu poboček tratit 100 až 200 tisíc ročně, což je pro menší obce velká částka. Starostům proto sdružení zatím nedoporučuje, aby smlouvy s Českou poštou uzavírali.

Sdružení vadí i to, že obce původně nebyly zřizovány jako poskytovatelé poštovních služeb a tato činnost by tak měla zůstat v kompetenci státního podniku.

Zástupci obcí ale letos s Českou poštou jednali už několikrát a dočkali se určitých zlepšení smluvních podmínek – pošta zatraktivnila motivační systém odměn a sankce nejsou tak přísné. Starostové obcí proto nakonec přehodnotili svůj postoj z negativního na neutrální.

Pozitivní postoj mají k projektu Pošta Partner naopak v Pavlově, kde provoz pobočky převzala obec. „Změnila se provozní doba a i služby, kterých můžeme nyní nabízet více než dříve. Zřejmě provoz přinese větší náklady, ale na takové, aby je obec neunesla,“ okomentoval zavedení franšízy místostarosta Pavlova Zdeněk Mikulský (ČSSD).

Pošta chce jen pár set vlastních provozoven

Projekt Pošta Partner je součástí dlouhodobé strategie rozvoje a udržitelnosti České pošty. Cílem projektu je, aby Česká pošta měla v zemi jen 700 vlastních provozoven a dalších 2500 bylo převedeno na třetí osoby, tedy obce nebo soukromníky. Jediný rozdíl mezi těmito pobočkami je právě v tom, kdo je provozuje, jinak poskytují všechny základní poštovní služby.

  • Pošta má síť 3200 poboček v 2500 obcích po celé České republice. Podnik realizuje měsíčně 1,6 milionu finančních transakcí pro koncové zákazníky. Jeho celkové tržby se pohybují kolem 20 miliard korun. 

Projekt Pošta Partner začal už v roce 2009 a k tomuto datu funguje v republice už přes 230 franšíz. Při rozvíjení projektu se postupuje od menších obcí. Podle pošty je jednou z největších výhod projektu pružnost otevírací doby, kdy si obce, případně soukromníci sami určují rozsah hodin pro veřejnost, který nesmí klesnout pod požadované minimum.  

Podle vyhlášky Českého telekomunikačního úřadu platné od 1. července navíc žádná ze stávajících poboček České pošty do budoucna nemůže zaniknout a tak tedy nehrozí nebezpečí zániku pobočky při neúspěšném převodu na obec nebo firmy.