V Hradci stále jsou nebezpečné semafory. Úřady raději pokutovaly ty, kteří na ně upozornili

Události v regionech: Semafory pro cyklisty jsou před vozovkou, semafory pro chodce za ní (zdroj: ČT24)

Tři tisíce pokuty za paragraf, který neporušili – tak dopadli aktivisté, kteří loni v Hradci Králové upozornili na nebezpečné semafory pro cyklisty. Rozhodli o tom úředníci přestupkového odboru. Paradoxní je, že semafory, které naopak vyhlášce odporují, jsou na místě stále. A radnice s jejich výměnou nespěchá.

Kdo jezdí po Hradci Králové na kole, musí se mít na pozoru. U frekventovaných přejezdů pro cyklisty sice jsou semafory, ale fungují docela opačně, než by měly. Ten správný je totiž ještě před křižovatkou, a ne až na druhé straně silnice, jak nařizuje vyhláška a jak to je v jiných městech.

Obzvláště problematické je to na přejezdech přes silnice se středovým ostrůvkem, kde má svůj semafor každá její polovina. Není výjimkou, že je vedle sebe semafor pro chodce, který signalizuje pro přechod přes jednu polovinu silnice, a současně semafor pro cyklisty, který signalizuje pro tu druhou.

Magistrát se k rychlé změně nechystá. Vyhláška se změnila loni a dává městu na úpravu semaforů čas. Úředníci nespěchají i přesto, že matoucí světla přispěla k několika nehodám, když cyklisté omylem vjeli do křižovatky na červenou. Že jsou křižovatky nebezpečné, přitom úřad dobře ví. I kdyby to dříve netušil, již loni na to upozornila skupina aktivistů, kteří nebezpečná světla na protest zakryli. Magistrát na to zareagoval, nikoli však úpravou křižovatek, nýbrž tím, že aktivistům vyměřil pokuty. Každý z nich má zaplatit tři tisíce korun.

Pokutovaní jsou ale přesvědčeni, že i tentokrát udělali královéhradečtí úředníci chybu. Pokuta totiž je za zakrývání dopravních značek a dopravních zařízení. Mezi ně ale semafory nespadají. „Je tam věta, že by nic nemělo zakrývat dopravní značky a dopravní zařízení, a světelné signály mezi tím uvedeny nejsou,“ potvrdil i intstruktor autoškoly Petr Weber.

To, že byl čas na pokutu, ale ne na zabezpečení křižovatek s problematickými semafory pro cyklisty, vysvětlila mluvčí královéhradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková komplikovanou a také drahou přípravou změn na křižovatkách. „V Hradci Králové se jedná o deset velkých křižovatek. Je potřeba zpracovat projektovou dokumentaci na každou křižovatku, stavební práce, práce programátorů,“ shrnula a náklady vyčíslila na deset milionů korun. Město proto bude nejdříve žádat o dotace.

Kritici současné podoby semaforů však tvrdí, že je to zbytečné. Stačilo by podle nich vyměnit sklíčka na semaforech pro chodce, takže by byly semafory společné pro chodce i cyklisty. Takové řešení ale královéhradečtí cyklisté prosazují již roky bezvýsledně.