Policisté se zaměřili na cyklisty. Zajímali se o světla a odrazky

Povinná výbava jízdních kol u cyklistů – hlavně světla a odrazky, nebo reflexní prvky chodců. To vše sledovali policisté, kteří dělali na silnicích kontroly ve spolupráci s Besipem. Důvodem jsou stále vysoké počty chodců nebo cyklistů, kteří na českých silnicích umírají.

„S ubývajícím denním světlem budou podobné preventivní akce častější,“ poznamenal redaktor České televize Martin Laštůvka. Policisté vyrazili na cesty v časných ranních hodinách, kdy ještě nesvítalo. Na okraji Litovle se zajímali o to, jak jsou vidět chodci nebo cyklisté, kteří míří podél frekventované silnice do práce.

„Zastavili jsme a zkontrolovali dvě desítky cyklistů a kromě jednoho měli všichni výbavu v pořádku. Měli jak přední a zadní světla, tak i odrazky ve špicích,“ sdělila policejní mluvčí Pavla Štenclová.

Kontrolovaní cyklisté

Zajímali se i o chodce, kteří musejí nosit pro lepší viditelnost například reflexní pásku. Přispět k větší rozpoznatelnosti chodců a cyklistů chce i organizace BESIP. „Rozdáváme chodcům a cyklistům reflexní doplňky,“ sdělil za BESIP jeho olomoucký koordinátor Miroslav Charouz.

Podobné kontrolní akce plánují policisté i na další dny v jiných místech Olomouckého kraje. Podle odborníků to má smysl – většina smrtelných nehod cyklistů nebo chodců se totiž stane právě brzo ráno nebo navečer.

Alkohol za řidítky? Nejspíš vyloučeno

Loni se v ČR stalo 4226 dopravních nehod cyklistů, při nichž bylo 68 cyklistů usmrceno a 394 těžce a 3138 lehce zraněno. Cyklisté zavinili 783 nehod a téměř třetina z nich byla podle ministerstva vnitra pod vlivem alkoholu.

I proto ministerstvo ve spolupráci s BESIPem odmítá senátní návrh, který požadoval, aby cyklisté na místních komunikacích nebyli pokutováni za jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Vláda takový návrh podle očekávání v parlamentu nepodpoří.

Zrušení nulové tolerance k alkoholu za řídítky kol odmítlo ministerstvo dopravy kvůli tomu, že „cyklista pod vlivem alkoholu není nebezpečný jen sám sobě, ale představuje velké nebezpečí i pro ostatní účastníky silničního provozu“. Ministerstvo vnitra rovněž odmítlo navrhované snížení pokuty za jízdu na kole pod vyšším vlivem alkoholu ze současných 2500 až 20 000 korun na nejvýše 500 korun.