Trať na Šumavu je opravená. Kdo po ní bude jezdit, ale ještě neví ani kraj

Události v regionech: SŽDC dokončila modernizaci trati Budějovice–Volary (zdroj: ČT24)

Na trati mezi Českými Budějovicemi a Volary skončila rekonstrukce. Vlaky díky ní mohou jezdit rychleji, novým maximem je 90 km/h, po většinu trasy potom 75 km/h. Správa železniční dopravní cesty také zmodernizovala zabezpečovací zařízení. Na dráhu se koncem roku po letech vrátí i rychlík. Není však zřejmé, kdo na ní bude napřesrok provozovat regionální vlaky.

Trať, která vede z Českých Budějovic do Českého Krumlova, k lipenské přehradě a nakonec až do srdce Šumavy, procházela opravami dva roky. Nyní práce na turisticky atraktivní trase dlouhé 94 kilometrů skončily, SŽDC za ně zaplatila 1,6 miliardy korun, z toho tři čtvrtiny získala z fondů EU.

Generální ředitel SŽDC Pavel Surý považuje za hlavní přínos modernizace zvýšení traťové rychlosti. Původně se pohybovala mezi 50 až 70 km/h, místy musely vlaky zpomalit dokonce na 20 km/h. Nyní na většině trasy mohou zrychlit na 75 km/h a mezi Budějovicemi a Boršovem až na 90 km/h. „Realizace této stavby přinesla především podstatné zkrácení jízdních dob, což zajisté potěší cestující,“ podotkl Surý.

Kdo bude po opravené trati jezdit, rozhodne soud

Po trati z Českých Budějovic do Černého Kříže a dále do Volar či Nového Údolí jezdí v současnosti pouze osobní vlaky. Do roku 2010 tudy v letní sezoně jezdil také rychlík Vltava a v prosinci by se měl dálkový vlak opět vrátit, vyplývá z návrhů nového jízdního řádu. České dráhy chtějí zavést expres z Prahy do Českého Krumlova.

Možná ale záhy zůstane jediným vlakem ČD, který bude přes Krumlov jezdit. Loni si totiž Jihočeský kraj v tendru vybral jako nového dopravce na tratích na Šumavu společnost GW Train Regio. ČD, které neuspěly, se však obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a poté i na soud. Příchod nového dopravce sice stále není vyloučen, začne však jezdit nejdříve v průběhu příštího roku.

Jak zdůraznil Ivan Študlar ze společnosti JIKORD, která v jižních Čechách organizuje veřejnou dopravu, nejde jen o to, kdo bude po šumavské trati jezdit, ale také o peníze. „Jeden rok provozu tak, jak byl vysoutěžen, by znamenal (…) úsporu 30 milionů korun,“ upozornil. Kraj proto naléhá na soud, aby své rozhodování co nejvíce urychlil.