Dvoukolejná bude celá trať Hradec–Pardubice až za pět let

Ještě pět let budou pokračovat dílčí modernizace železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zatím je druhá kolej hotová pouze mezi Stéblovou a Opatovicemi. Stavba závěrečné etapy ze Stéblové do Pardubic však začne až v roce 2019, oznámil na dopravní konferenci v Pardubicích generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové je sice frekventovaná, ale mohlo by po ní jezdit i více vlaků. K tomu však chybí v části trasy druhá kolej. Jak by měla celá trať vypadat, je zatím patrné z úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, jehož modernizaci ukončila SŽDC letos v červnu.

O přidání druhé koleje a také zvýšení traťové rychlosti se hovoří již dlouho, nejméně od roku 2000. Pavel Surý je však přesvědčen, že tak dlouhá příprava není nic výjimečného. Současně věří, že se modernizace již nezpozdí. „Troufám si říct, že finanční prostředky pro investice nejsou problém,“ poznamenal. Druhá etapa rekonstrukce by se měla týkat úseku Opatovice – Hradec Králové.

Až na závěr vznikne druhá kolej mezi Pardubicemi a Stéblovou, poslední etapa začne až za tři roky a potrvá až do roku 2021. Celkem tedy bude k modernizaci 22 kilometrů trati potřeba sedm let od chvíle, kdy začaly první práce mezi Opatovicemi a Stéblovou. SŽDC chce pro další etapy zpřísnit podmínky pro dodavatele. „U první etapy se vyskytly problémy, byly znečištěné komunikace, chceme, aby to zhotovitel řešil kvalitněji a rychleji,“ řekl Surý.

Trať, která spojuje Pardubice s Hradcem Králové, vznikla v roce 1859 jako součást spojení do Liberce. Nejvytíženější úsek mezi oběma nynějšími krajskými městy prošel větší modernizací naposledy v roce 1965, kdy byl elektrizován. Počátkem 90. let se elektrizovaný úsek prodloužil až do Jaroměře.