Brno upozorní, že se blíží referendum o nádraží. Rozhodnutí nechá na lidech

Letáky v městské hromadné dopravě, odborné diskuse a informační panely v centru města. Tak bude vypadat kampaň města Brna k referendu o poloze hlavního nádraží, které se koná 7. a 8. října společně s krajskými volbami. Kampaň ale bude pouze informační. Brňané se dozví, kde a kdy referendum bude, vedení města jim ale neporadí, jak v něm hlasovat, ani jestli k němu vůbec chodit.

Do referenda o poloze hlavního vlakového nádraží v Brně zbývá měsíc. Zatímco odpůrci i zastánci referenda své kampaně už dávno rozjeli, město až příští týden vyvěsí letáky v městské hromadné dopravě a postaví v centru informační panely. Aby byl výsledek referenda závazný, musí přijít 35 procent voličů. Lidé se však budou moci rozhodovat podle odborných informací jen částečně, protože studie proveditelnosti se teprve zpracovává a hotová bude až v první polovině příštího roku.

Postoj města k referendu je zdrženlivý

Lidé se tak zatím například nedozví, kolik město bude muset investovat do nové infrastruktury a jak se změní systém veřejné dopravy, protože dnes je u hlavního nádraží klíčový uzel linek MHD. I z toho důvodu je zatím vedení města s výjimkou Zelených zdrženlivé k příklonu k jedné z variant. „Pokud bychom tu studii měli, tak i postoj města ke všem těm náležitostem bude jiný. Nešetřili bychom ani slovy o podpoře – běžte k referendu,“ vysvětlil primátor města Brna Petr Vokřál (ANO). „Už nyní je zřejmé, že obě varianty jsou technicky proveditelné,“ řekl náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených, která jako jediná z koalice jednoznačně podporuje nádraží v centru.

Se Zelenými je pro nádraží v centru také aliance Referendum 2016, která před dvěma lety sbírala podpisy pod petici, na jejímž základě město referendum vyhlásilo. Proti referendu je bývalý náměstek primátora za ODS Robert Kotzian (ODS) a jeho spolek Brno+. Považuje je za nástroj blokování rozvoje Brna a již jako náměstek preferoval odsunutou variantu. Kotzian se také snažil zabránit referendu soudně, avšak neuspěl.

  • V první otázce lidé odpoví na to, zda chtějí, aby město modernizovalo nádraží podél ulice Nádražní, což odpovídá variantě Petrov.
  • Druhá otázka se ptá na to, zda lidé souhlasí s tím, aby se modernizace řešila pomocí otevřených návrhových soutěží.

Brňané si budou moci prohlédnout vítězné architektonické návrhy obou variant na informačních panelech na různých místech Brna, i na samotném hlavním nádraží. Kromě informační kampaně město chystá na konec září diskusi s odborníky z ministerstva dopravy, dopravního podniku či Správy železniční dopravní cesty, a také odbornou debatu o samotné poloze nádraží. Varianty řešení jsou také popsány na webu města

Co se bude dít, pokud bude referendum platné a lidé se přikloní k jiné variantě než studie proveditelnosti, bude vedení města teprve řešit. „Budeme si muset znovu ověřit názor obyvatel,“ doplnil Petr Vokřál. První referendum se konalo před 12 lety, přišlo 25 procent voličů a 86 procent z nich bylo pro nádraží v centru.