Elektromobilem kolem světa za 80 dní. Závodníci usilují o rekordní jízdu

Účastníci netradičního závodu se snaží o historicky nejrychlejší objetí Země v historii. Na rozdíl od hrdinů ve Verneově románu ale posádky „plují“ v elektromobilech. Ve středu při své cestě dorazili do Brna. Česká republika je už jejich jednadvacátou zemí na trase.

Dobít a zase vyrazit. Obdobně vypadá cesta kolem světa Tomáše Vincenta a Jiřího Vlka, kteří tvoří jednu posádku mezinárodního závodu. „Propagujeme tak ekologii a nové směry výroby energie a pohonu, ale taky jde o historicky nejrychlejší objetí planety elektromobilem,“ shrnul cíl závodu Jiří Vlk.

  • Jde o dopravní prostředek poháněný čistě elektřinou, resp. elektromotorem napájeným baterií nebo generátorem. Elektromobily se poprvé objevily už během poloviny 19. století. Elektřina tehdy byla preferovaným způsobem pohonu automobilů. Jezdily jich tisíce. Elektrický proud poskytoval dostatečný komfort i jednoduchost ovládání, čehož nebylo možné s tehdejšími spalovacími motory dosáhnout. Elektromobily byly tiché a nesmrděly. Postupem let, v masovém měřítku zejména po 1. a 2. světové válce, však spalovací motory zcela nahradily elektrický pohon.
  • Zdroj: hybrid.cz

Pokud se účastníkům podaří časový limit – 80 dní – splnit, zapíší se svým výkonem i do Guinessovy knihy rekordů. „Rekord se měří z Barcelony do Barcelony a cesta není rovná, ale klikatá. Takže je to spočítané, aby těch 25 tisíc kilometrů vyšlo na 80 dní,“ vysvětlil Vlk. Z Barcelony vyrazili spolu s ostatními závodníky 16. června.

Český závodník Jiří Vlk hovoří o průběhu cesty kolem světa (zdroj: ČT24)

Cestování přes tři kontinenty nebylo vždy jednoduché. Jako problém se ukázalo právě dobíjení elektromobilů. „Nejlepší je to v západní Evropě, kde jsou zařízení, které auto nabijí na 80 procent za 30 minut. Jsou i ve Spojených státech, ale mají jiné koncovky, tak jsme jezdili k jiným autosalonům, kde jsme ho nenabili tak rychle,“ popsal situaci Vlk. Cestou ale nabíjeli i v kempech, ve kterých hledali vyhovující zásuvky.

Na jedno nabití najede elektromobil i 450 kilometrů. „Museli jsme se naučit jezdit hospodárně. Vyřazovali jsme, využívali setrvačnost. Nejhorší bylo projíždění Údolím smrti, kde není signál a jezdíte nahoru dolů. Museli jsme být opatrní, protože kdyby se něco stalo, tak bychom se nikomu nedovolali,“ dodal závodník.

Spíše než Údolí smrti ohrozil dokončení závodu výmol v Kazachstánu. Kvůli němu se českým účastníkům ulomilo kolo. Museli se proto vracet do civilizace a oprava jim zabrala několik dní. Ztrátu nakonec dohnali.

Do cíle by měli účastníci dojet 4. září

Jízdy kolem světa se účastní jedenáct posádek, své putování by měly ukončit 4. září. Během cesty musí urazit přes 25 tisíc kilometrů na třech kontinentech. Posádky se pokusí překonat rekord Rafaela de Mestra z roku 2012, kterému cesta zabrala 127 dní. 

Nyní je však vymezená hranice 80 dní spíše symbolická. Vozy by totiž cestu zvládly i rychleji. Závodit o vítězství ale soutěžící začnou až v poslední etapě, nyní mají v plánu Německo, Švýcarsko nebo Itálii.