Zastupitelé Hodonína debatovali o překladišti. Referendum zamítli

Ano či ne? Obyvatelé Hodonína by podle opozičních Svobodných měli rozhodnout, zda chtějí u obce velké kontejnerové překladiště. Jejich návrh ale hodonínští zastupitelé zamítli s tím, že je příliš brzo. Pozemky pro výstavbu překladiště si už přijeli před pár týdny prohlédnout čínští investoři. Ti spolupracují také na plánu splavnění řeky Moravy až k Dunaji. Právě o tomto projektu se mluví jako o začátku propojení Dunaje, Labe a Odry.

Projekt bude mít velké a nezvratné následky pro obec a okolí. Takový je jeden z argumentů zastupitelů, kteří požadovali referendum o vzniku překladiště u Hodonína v oblasti Nesit. Poukázali také na to, že lidé zatím nemohli vyjádřit svůj názor, protože v době komunálních voleb se o záměru ještě veřejně nevědělo. 

Debata o uspořádání referenda trvala asi hodinu. Jeho odpůrci namítali, že by bylo předčasné, protože výstavba kontejnerového překladiště se v blízké době neuskuteční. Pro jeho stavbu  je například i starosta obce Milan Lúčka (nez.), protože by mohlo přinést stovky pracovních míst pro lidi a také obchvat. 

K překladišti doplují lodě až za pár let

Tok řeky Moravy je v některých místech natolik mělký, že nad hladinu vyčnívají kameny. Největším plavidlem na řece je v současnosti patnáctimetrová Konstancie. V budoucnu by ale podle investora mohla potkávat i osmkrát větší lodě.

Podle plánů vyroste kontejnerové překladiště u Holíče a Hodonína za tři roky. A za dalších sedm let bude Morava sjízdná až k Dunaji. Pak chce investor přepravovat zboží mezi Dálným východem a střední Evropou. „Chceme zde vytvořit distribuční centrum pro celou střední Evropu,“ vysvětlil při návštěvě čínských investorů generální ředitel společnosti DOE Europe SE Josef Drebitko.

Splavnění vyjde na asi 19 miliard korun. Celý úsek měří osmdesát kilometrů – třicet kilometrů řeky upraví, na zbylých 50 vybudují kanál. Ten povede přes Slovensko.

Plavební cesty v Evropě
Zdroj: ČT24 / VŠE / UPRM

Spolupráce s firmou, která stavěla čínskou přehradu Tři soutěsky

Na splavnění řeky Moravy s firmou DOE Europe SE spolupracuje i čínská společnost Sinohydro. „Veškeré plány vypracovala DOE, čínská strana k tomu měla námitky, které diskutujeme, a spolu se rozhodneme na finální verzi,“ doplnil Drebitko.

„Je to nový model spolupráce a já si myslím, že rozumný. Tento projekt přinese pokrok společnosti i ekonomice,“ uvedl zástupce ředitele společnosti Sinohydro Zhao Hai. Jeho firma se podílela na stavbě přehrady Tři soutěsky. 

Josef Drebitko hovoří o splavnění řeky Moravy (zdroj: ČT24)

Investor chce zaměstnávat lidi z Hodonínska

Logistické centrum plánuje investor asi tři kilometry za jezem u Hodonína. Uprostřed zóny by mělo být kilometrové kotviště a obratiště pro lodě. V projektu je i turistické přístaviště nebo cyklostezky kolem řeky. Celková plocha centra je podle plánů osmdesát hektarů. Šedesát hektarů zabere samotné překladiště, dvacet potom průmyslová zóna. 

Centrum by mělo podle firmy přinést dva a půl až tři tisíce pracovních míst. „Čínská firma nám řekla, že bude zaměstnávat lidi především z Hodonínska,“ potvrdil při návštěvě čínských investorů starosta Milan Lúčka (nez.). Dodal, že bude třeba pozměnit územní plán. Zadání studií je ale podle něj na společnosti DOE Europe SE.

Vznikající územní plán s projektem nepočítá

Jenže kraj s projektem ve svém územně plánovacím dokumentu zatím nepočítá. Hodonínský radní Antonín Tesařík už dříve uvedl, že úřad nemá dost informací k tomu, aby teď záměr do dokumentu zahrnul. „Máme pouze jednoduché informace, schematický nákres. Ale už z těch jednoduchých podkladů vyplývá, že může docházet ke střetům ať už z hlediska ochrany přírody, nebo třeba možnosti vyvolaných investic správce vodního toku Morava,“ vysvětlil už dříve Tesařík (KDU–ČSL).

O zamýšlené výstavbě nevěděli ani obyvatelé Hodonína, které oslovila redaktorka ČT. Starosta chce proto rozjet informační kampaň. Na konci července chtějí taky obě společnosti předložit vládám České a Slovenské republiky finální podobu projektu.

Splavnění Moravy jako začátek kanálu D-O-L

Splavnění Moravy mezi Hodonínem a Holíčem může být také prvním krokem k propojení Dunaje, Odry a Labe – k vytvoření takzvaného kanálu D-O-L, který podporuje prezident Miloš Zeman. O jeho výstavbu se taktéž zajímají čínští investoři.

Shodou okolností by centrum mělo vyrůst na pozemcích, které patří rodině bývalého ministra zemědělství a prezidentova přítele Jana Fencla. Naprostá většina pozemků, na nichž plánuje firma DOE Europe stavět překladiště, patří jeho synovi – soukromému zemědělci Lukáši Fenclovi. Pokud bude nápad realizován, zhodnotí majetek Fenclovy rodiny o stovky milionů.

Už v roce 2001 se Česká televize věnovala způsobu, kterým tehdejší člen vlády některé pozemky na Hodonínsku nabyl. Jako ministr zemědělství byl Jan Fencl současně i předsedou prezidia tehdejšího Pozemkového fondu. A právě od něj část svých polí získal.

Případ byl kontroverzní nejen kvůli ministrovu střetu zájmů, ale také proto, že v této lokalitě už tehdy byl a stále je v plánu dálniční obchvat města, a bylo tak už tehdy zřejmé, že se bude uvažovat o průmyslovém využití okolních polí. Fencl to tehdy odmítal, ČT zažaloval, u soudu ale neuspěl.