Stěna utlumí další část magistrály, lidé z okolí se bojí, že ne dost

Události v regionech: Plánovaná stěna vadí části lidí, které má ochránit (zdroj: ČT24)

Proti stavbě protihlukové stěny v části ulice 5. května v Praze se postavila část místních obyvatel. Prodloužení již existující stěny schválilo městské zastupitelstvo, na nově odhlučněném úseku by se potom mohla zvýšit rychlost aut. Kritici stavby se však obávají, že stěna nebude dostatečně účinná. Navíc očekávají, že provoz na magistrále zhoustne, protože kromě protihlukové zdi má vzniknout i nová nájezdová rampa.

Soud kdysi nařídil Praze, aby snížila hluk v okolí ulice 5. května. Do roku 2010 se již od Nuselského mostu jezdívalo sedmdesátkou, poté však platil limit 50 km/h až ke křižovatce s Jižní spojkou. V poslední době ale magistrála začala opět zrychlovat.

Na 80 km/h se již zvedl rychlostní limit v úseku severně od Jižní spojky, kde okolní domy začala chránit protihluková stěna. Nyní ji chce město prodloužit, aby byl rychlý úsek ještě delší. Nových 840 metrů zdi vysoké osm metrů má chránit domy u Bítovské ulice. Bude stát 200 milionů korun a má již svolení pražských zastupitelů. Podle stavebního povolení musí být hotová do května 2017.

Část lidí, kteří žijí u magistrály, si však stavbu další části protihlukové stěny nepřeje. Již na jednání zastupitelstva dali najevo, že v účinnost zdi nevěří. Podle zastupitele Prahy 4 Daniela Kunce (SZ) chrání pouze nižší patra. Obavy mají také lidé, kteří bydlí na opačné straně od magistrály. „Protože je dvojnásobné velikosti oproti té naší, tak bude odrážet zvuk do zastavěného území, kde bydlíme,“ nastínil obyvatel lokality Jiří Lehejček.

S tím však vedení města nesouhlasí. Stěna je navržena tak, aby hluk neodrážela. Zabránit tomu má její zakřivení. Bude mít dvě části – spodní, která bude plná až do výšky tří metrů, a
horní část tvořenou průhledným materiálem.

Výhrady obyvatel jsou o to větší, že by v dohledné době měla na místě, kde bude prodloužená protihluková stěna začínat, vzniknout nová nájezdová rampa, která na ulici 5. května ve směru k D1 přivede auta z Vyskočilovy ulice. Daniel Kunc očekává, že kombinace nového nájezdu a vyšší povolené rychlosti přivede na magistrálu více aut. Takový postup magistrátu považuje za chybu. „Vlastně tvrdí, že podniká opatření, pro zlepšení tedy situace místních obyvatel a tím pádem, že nám sem může přivést další dopravu,“ uvedl.

Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) však odmítl, že by jedna stavba s druhou souvisela. „O povolení na výstavbu stěny bylo požádáno dříve, než se připravoval nájezd. Takže si myslím, že přímá souvislost tam není,“ poznamenal. 

Zda jsou obavy obyvatel okolí magistrály odůvodněné, nebo plané, se konečně ukáže teprve, až bude stěna již stát. Kdo měl pravdu, potom ukáží kontrolní měření.