Drahé vozy s automatem mohou v Brně parkovat kdekoli. Neodtáhnou je

Drahé vozy s automatem mají v Brně výhodu (zdroj: ČT24)

Při blokovém čištění značka zakazuje řidičům v ulicích stát, jinak se vystavují riziku, že jejich auto skončí na odstavném parkovišti. Odtahová služba, ale neměří všem stejně. Drahá auta a auta s automatickou převodovkou většinou zůstanou stát na místě. Pracovníci odtahovky se bojí, že by se auta mohla při nakládání poškodit.

V Cihlářské a Grohově ulici v Brně v týdnu čistili silnice. I přes to, že značka upozorňovala na blokové čištění, desítky řidičů ji nerespektovaly. Aby mohli správci silnice dělat svoji práci, musela nastoupit odtahová služba. Všechna auta ale neodstranila. Čistící vůz pak musel mezi zaparkovanými auty kličkovat.

Jak vypadá odtahování aut v Brně ukazují tyto záběry (zdroj: ČT24)

V podstatě všechna auta, která odtahová služba neodtáhla a zůstala stát na místě, mají jedno společné, automatickou převodovku. Odtahová služba se bojí taková auta odtáhnout, aby je nepoškodila.„Riskovali bychom poškození převodovky a oprava takové převodovky může být v řádu desítek, možná i stovek tisíc,“ říká majitel odtahové služby a servisu Assist 24 Aleš Kalík.

Odtah
Zdroj: ČT24

Odtahovka potřebuje na naložení aut v automatu speciální zařízení

K naložení takového auta by musela odtahová služba použít vůz s hydraulickou rukou. Odtahová služba, kterou mají Brněnské komunikace nasmlouvanou, má ale jen 2 vozy pro manipulaci s auty s automatickou převodovkou, zbylých 13 ne. Navíc naložení a upevnění auta pomocí hydraulické ruky trvá skoro půl hodiny, zatímco navíjecím systémem pět minut.
Řidiči aut s automatickou převodovkou v Brně tak výrazně ušetří. Místo dvou tisíc za odtažení, zaplatí jen tři sta korun jako pokutu.

Lidé nerespektují místa pro invalidy

V obchodě začínají týdenní slevy, fronta nedočkavců se pomalu dostává dovnitř. Plní se i parkoviště. A brzo se zaplní i místa pro postižené. Odhadem polovina aut však potřebné oprávnění nemá.

Dopravní policista z Mělníku Martin Lehký sem občas jezdí. O tomhle problému mu pověděl kamarád - vozíčkář. Ten tady několikrát nenašel volné místo, na tom užším se mu těžko vystupuje. Každý, koho zde policie přistihne bez oprávnění, se musí připravit na jednání s městským úřadem. 

Ze zkušenosti lidí vyplývá, že respekt řidičů k místům pro handicapované klesá.  

Trend se zhoršuje. Může za to několik faktorů. Jednak je to možná nedůsledná kontrola a zmírnění sankcí. A potom představa, že těch parkovacích míst je moc, což někde i platí, třeba u velkých obchodních řetězců.
Václav Krása
předseda Národní rady osob se zdravotním postižením

Od roku 2007 se za porušení zákona už nedává zákaz řízení. Tehdy změnu podporovali i handicapovaní - názor nezměnili. Hlavní problém je podle nich jinde.

„Myslím, že by měla být i kontrola ze strany správců parkovišť. Ta nikde není, protože si lidé nechtějí dělat problémy, “ říká Krása.  

A je tu ještě jeden zádrhel. Při kontrole s policisty narazili reportéři ČT na několik modrých kartiček, které však lidem z parkujících aut nepatří. A to se prokazuje o dost hůř.