Krnov by se měl dočkat obchvatu. Vláda je pro

Na obchvat kolem Krnova čekají zdejší obyvatelé už více než pětadvacet let. V centru města se totiž setkávají dvě vytížené silnice první třídy. Vláda ve středu po několika odkladech schválila vypsání výběrových řízení na výstavbu obchvatu Krnova za 1,2 miliardy korun.

Obchvat kolem Krnova se přitom plánuje už od roku 2001. Naposledy byla stavba pozastavena kvůli posouzení jejího vlivu na životní prostředí, takzvanému řízení EIA, přestože město už loni vykoupilo všechny zbývající nemovitosti, které ohrožovaly stavbu silničního spojení.

„Už byla také vyřízena všechna stavební povolení,“ zjistil redaktor České televize Jan Pirkl. EIA, které stavba podléhá, má na sobě razítko z roku 2006. „Vznikala ještě podle starší legislativy,“ zmínil Jan Pirkl. 

  • Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (proces EIA) je v ČR upraveno zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí.
  • Projekty posuzované v procesu EIA jsou například stavby, komunikace, výrobní haly, těžby nerostných surovin, provozy – nově budované, ale i jejich změny, tj. rozšiřování, změny technologií, zvýšení kapacity apod. Cílem procesu (respektive studie) je získat představu o výsledném vlivu stavby na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné ji realizovat, respektive za jakých podmínek je realizace akceptovatelná.
  • Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR

Tendr na dodavatele stavby by mohl být vypsán ve druhé polovině tohoto roku. „Stavět by se v tomto případě mohlo začít napřesrok,“ dodal Jan Pirkl, podle něhož by v takovém případě mělo být vše hotovo v roce 2020–2021. 

Obchvat Krnova

Pro obchvat Krnova, na který pětadvacetitisícové slezské město čeká už léta a který se měl naposledy stavět už loni, je hotový rovněž archeologický a pyrotechnický průzkum. Už loni město také vysoutěžilo zakázku na zhotovitele projektové dokumentace stavby.

Obchvat by měl odlehčit dopravě především v centru města. Dopravní zatížení na zdejším Říčním okruhu představuje řádově 12 000 vozidel denně.

Obchvat kolem Krnova
Zdroj: ČT24

Potíže s procesem EIA jsou v celém kraji

Podobné problémy s posouzením vlivu na životní prostředí měly v Moravskoslezském kraji kromě krnovského také obchvaty Frýdku-Místku nebo Opavy, jejichž výstavba se zřejmě zpozdí minimálně o několik let. U nich však bude s největší pravděpodobností nutné vypracovat posudky EIA znovu. Ty hotové nechce uznat Evropská unie.

Zdržení kvůli řízení EIA má mimo jiné také prodloužení Rudné silnice v Ostravě. „Jsem optimistický v tom směru, že ten tlak bude takový, že ke zpoždění sice dojde, ale bude minimální. V tuto chvíli nevíme, jak se stát zachová u staveb, které jsou pod stoprocentně vydaným stavebním povolením, což je případ krnovského obchvatu,“ řekl tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martin Dostál.

Problémy s posudky EIA má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU. Nový zákon splňující podmínky evropské legislativy začal platit loni. Česká republika se nyní snaží dojednat výjimku pro stavby, které už mají schválené stavební povolení. Dosavadní jednání na pracovní úrovni s Evropskou komisí ale podle ministerstva dopravy nevedla k pozitivnímu výsledku.