I když se smrákalo, hvězdy Aviatické pouti zářily stále jasně

První den má za sebou 26. Aviatická pouť, která přitahuje tisíce návštěvníků na pardubické letiště. Představila se jim i některá letadla vídaná nad Českem jen výjimečně – například ikonická obojživelná Catalina nebo první bojově nasazený letoun Messerschmitt Me-262 Schwalbe.

Me-262 se do bojů nad Evropou zapojily v roce 1944, a přestože již výsledek války nezměnily, zapsaly se výrazně do dějin letectví. Letos se stroj provozovaný nadací Messerschmitt Stiftung zapsal také do dějin Aviatické pouti, když se představil v letové ukázce návštěvníkům pardubického letiště. „Představuje v podstatě poslední měsíce druhé světové války,“ poznamenal letecký historik a člen sdružení Aviatické pouti Zdeněk Hurt.

Období konce války reprezentují i další stroje, které se do Pardubic sletěly – například Jak-3, do konce války létaly nad bojišti i spitfiry Mk. IX. Jeden takový má na letošní Aviatické pouti význačnou roli i proto, že pořadatelé připomínají i 80 let od prvního vzletu nejslavnějšího díla Reginalda J. Mitchella.

Do Pardubic zavítala také PBY Catalina – obojživelný letoun proslulý například díky nalezení japonského loďstva u Midway nebo zmizením jednoho stroje v Bermudském trojúhelníku při pátrání po osudu letu 19.

Aviatická pouť letos představila i repliky letadel z první světové války, výzbroj současného českého letectva, ale i vrcholnou leteckou akrobacii v podání  Martina Šonky.