Martinické nádraží zůstane, jaké vždy bylo, ministr potvrdil, že je památkou

Železniční stanice Martinice v Krkonoších je kulturní památkou. Rozhodnutí svého úřadu potvrdil i přes námitky Správy železniční dopravní cesty ministr kultury Daniel Herman. Na nádraží by tak měla zůstat například mechanická návěstidla, která přitom chtěla SŽDC v rámci plánované modernizace nádraží nahradit novými. Nyní patrně změní projekt tak, aby vyhověla požadavkům památkové ochrany.

Martinické nádraží, které leží na trati z Chlumce nad Cidlinou do Trutnova, již je jednou z posledních ukázek, jak stanice vypadaly na přelomu 19. a 20. století. Měla by tak také zůstat, zaručí to status nádraží jako kulturní památky. „Nádraží je památkově velmi cenné tím, že jeho součástí je plně funkční elektromechanický zabezpečovací systém, který spolehlivě a bezpečně pracuje na základním původním principu, s mechanickými návěstidly odjezdovými, vjezdovými včetně předvěstí a již zcela ojedinělými mechanickými seřaďovacími návěstidly,“ shrnula mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Dodala, že vyhlášení památky nijak nebrání železničnímu provozu. „Je v zájmu státní památkové péče, aby areál železniční stanice i nadále sloužil svému původnímu účelu, neboť tím bude zajištěna jeho údržba i další životaschopnost jako kulturní památky,“ uvedla.

obrázek
Zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty s tím však nesouhlasí, chystala se stanici rekonstruovat. Přitom chtěla nahradit mechanická návěstidla a výhybky automatickým systémem. Oblastní ředitel SŽDC v Hradci Králové Vladimír Filip připustil, že po ministerském rozhodnutí bude nutné změnit projekt, modernizace nádraží se také prodraží. „Budeme se muset přizpůsobit, abychom památku dali do souladu se současnou legislativou, asi tahle stanice nebude moci mít klasické nástupištní hrany nebo bezbariérový přístup, jak jsme plánovali,“ uvedl Vladimír Filip.

Události v regionech: Martinické nádraží nemá v ČR obdoby (zdroj: ČT24)

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš již dříve řekl, že by historická zabezpečovací technika lépe než v provozu posloužila v muzeu. S tím však nesouhlasí ani ředitel železničního muzea NTM Michal Novotný. „Určitě je lepší, pokud je to možné – zachovat památku in situ, v místě, kde léta byla a sloužila,“ řekl před časem ČT.

Nádraží slouží od roku 1871, o 28 let později se stalo železniční křižovatkou, když se stalo výchozím bodem lokálky přes Jilemnici do Rokytnice nad Jizerou. Budovu vyprojektoval architekt Carl Schlimp, který je též autorem bývalého nádraží Praha - Těšnov.