Slezský Semmering opět osiřel, začal druhý pokus o jeho opravu

UDÁLOSTI: Na trati přes Ramzovské sedlo začala druhá výluka (zdroj: ČT24)

Trať z Bludova do Jeseníku po půl roce znovu osiřela. Začal druhý pokus o její rekonstrukci. Kvůli tomu předchozímu byla i loni výluka, během které však vybraný dodavatel sdělil Správě železniční dopravní cesty, že práci nezvládne.

Trať přes Ramzovské sedlo, známá též jako Slezský Semmering, je magnetem pro turisty. Vlaky je přivážejí na úpatí Hrubého Jeseníku, z vlaku stačí vystoupit a vyrazit do hor. „Je to spojnice s Olomoucí, Brnem, Prahou,“ podotkla místostarostka Ostružné Miroslava Bendeková.

Letošní léto však vlaky turisty vozit nebudou. Nebudou totiž jezdit vůbec, výluka je naplánovaná na celý zbytek platnosti jízdního řádu, tedy do druhého prosincového víkendu. Původně začala výluka spojená s náhradní autobusovou dopravou již loni o prázdninách, stavební firma ale práce vzdala. Sdělila SŽDC, že stavbu nezvládne.

Železničáře to překvapilo. „Někdy se může stát, že se stavba prodlouží v řádu dnů nebo i týdnů, ale nepamatuji si případ jako tento, že by došlo k úplnému odstoupení od smlouvy,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Součástí prací na trati má být kromě rekonstrukce kolejí či přejezdů také modernizace pěti nádraží.

Příznivci Slezského Semmeringu s počátkem letošního jízdního řádu posmutněli. Všechny rychlíky, které tudy jezdí, přeznačily ČD na spěšné vlaky. Trať se totiž do té doby pyšnila nejvýše položenou rychlíkovou stanicí na Moravě, resp. ve Slezsku Ramzovou (v celém Česku zastavují rychlíky nejvýše ve Špičáku na Šumavě). Nyní však vychází najevo smysl změny – vlaky bez ohledu na kategorii by po trati měly znovu projet až v novém.

Trať ze Šumperku, resp. Bludova do Jeseníku vznikla ve dvou etapách. Starší její část vede ze Šumperku do Hanušovic a dále do Lichkova, společnost Moravská pohraniční dráha ji zprovoznila v roce 1873. Až o patnáct let později přistavěla Rakouská společnost místních drah horský úsek z Hanušovic přes Ramzovou do Jeseníku a dále do polských Glucholaz. Dnes však vede hlavní směr právě na Jeseník, zatímco po původní trati do Lichkova jezdí jen hrstka víkendových vlaků.