Staré autobusové nádraží v Brně je nevyhovující. Opravovat se ale nebude

Za posledních deset let na autobusovém nádraží v brněnské Benešově ulici výrazně vzrostl počet cestujících i spojů. Přesto podoba památkově chráněného přístřešku zůstala téměř nezměněná. Chybí čekárna i toalety. Plány na dovybavení prostoru zatím ztroskotaly. Ostatní města v Jihomoravském a Zlínském kraji své dopravní terminály za miliony korun zrekonstruovala.

Denně přijede na takzvané nádraží „u Grandu“ devadesát autobusů, kterými cestuje víc než pět tisíc lidí. Těm nejen že chybí zázemí jako čekárna a toalety, ale navíc tu pro ně může být i nebezpečno. Stísněný prostor, autobusy stojící ve dvou řadách a do toho projíždějící auta. Ve špičkách je tu rušno. „Je to nebezpečné. Osobáky nám jezdí kolem autobusu, jak nakládáme lidi,“ stěžuje si jeden z řidičů autobusu.

V dopravních špičkách je na nádraží rušno (zdroj: ČT24)

Poddimenzované nástupiště, které je dílem mistra funkcionalismu Bohuslava Fuchse, tvoří jen nevelký přístřešek. Jeho výhoda je ale poloha. Hned vedle historického centra. Majitel, město Brno, rozšíření starého nádraží neplánuje. Chce ale prostor alespoň lépe vybavit. Například postavit k nástupišti mobilní kontejnery. V těch by byla čekárna a WC. Zatím ale projekt narazil na administrativní problémy. Neodpovídá totiž územnímu plánu. Ten tuto plochu vede jako městskou zeleň.

Města v Jihomoravském kraji už mají moderní terminály

Za 12 let existence integrované dopravy na jižní Moravě se podařilo ve většině klíčových dopravních uzlů, kde se přestupuje mezi vlakem a autobusem, postavit moderní terminály. Loni byly dokončeny poslední z peněz předchozího programovacího období, například ve Vyškově, Tišnově, Bílovicích nad Svitavou a Miroslavi.

Ve Zlínském kraji plánuje rekonstrukci nádraží devět měst

Ve Zlínském kraji je v současné době nejdiskutovanější investice do dopravního terminálu přímo ve Zlíně. Aktuálně se na ní snaží dohodnout firmy vlastnící pozemky s městem i s krajem. V celém Zlínském kraji teď o nových autobusových nádražích uvažuje 9 měst a vesnic. Nejlépe za evropské peníze.

Například v Uherském Brodě už od konce února autobusy jezdí k novému terminálu u nově opraveného vlakového nádraží. Stomilionový projekt podpořily dotace ze Švýcarska. Po třiceti letech tak ze dne na den definitivně osiřelo původní autobusové nádraží o půl kilometru dál.