Některé autoškoly přestanou nabízet kurzy pro řidiče motocyklů

Autoškoly se připravují na změnu pravidel zkoušek pro řidiče motocyklů (zdroj: ČT24)

Komplikace spojené se změnami v pravidlech zkoušek řidičů motocyklů přiměje některé autoškoly, aby přestaly tento typ řidičských průkazů nabízet. Provozovat kurzy se už totiž nemusí vyplatit. V jiném případě avizují, že kurzy výrazně podraží.

Podle nových pravidel se bude muset zájemce o řidičský průkaz na motorku naučit řídit stroj sám. Autoškoly si tak budou muset mnohdy nakoupit nové motorky. Dosud bylo zvykem vyučovat jízdu s instruktorem za zády. Majitel autoškoly v Pardubicích Otakar Pelc tak prodává svůj motocykl s dvojím řízením.

Pelc tvrdí, že se mu za nových podmínek nevyplatí provozovat kurzy. „Počkám na poptávku a v případě, že bude malá, tak nebudu vůbec ty kurzy otvírat,“ uvedl majitel autoškoly.

Nově má každý motorkář nejdřív prokázat, jak zvládne 12 pevně stanovených testů na cvičišti. Půjde například o slalom ve 40kilometrové, ale také ve čtyřkilometrové rychlosti nebo úhybný manévr před překážkou. Už tyto testy bude hodnotit komisař, teprve poté vyrazí na silnici.

Otázky nad pojištěním klientů

Změny v pravidlech zkoušek znamenají i starosti kvůli pojištění. „Sháníme nějakou pojišťovnu, která by byla schopná to pojistit, protože pojišťovny se k tomuto problému zatím nestaví čelem,“ prohlásil další majitel pardubické autoškoly Aleš Hruška.

Zcela tak odmítá žadatele mladší osmnácti let, kteří dosud tvořili i čtvrtinu klientů. „Nejsou ještě plnoletí a zodpovědnost je za ně ještě daleko větší,“ dodal.

Nové zkoušky budou obsahovat písemné testy, praktickou zkoušku ovládání motocyklu na vyhrazené ploše a jízdu v ostrém provozu. Pardubický odbor dopravy si kvůli zkoušce musel zajistit plochu v areálu ÚAMK.

„Děláme tady v podstatě motoškoly, a to už absolvují motocyklisté, kteří už mají na motorce něco najeto. Když jim postavíme slalom, tak mají dost velké problémy, aby to projeli,“ zmínil Oldřich Čížek z ÚAMK Pardubice.

Motocyklisté patří spolu s cyklisty a chodci ke zranitelnějším účastníkům silničního provozu. Ve srovnání s řidiči automobilů je u nich při nehodě 18krát větší riziko smrtelného zranění.

Prostor ÚAMK si pak budou pronajímat i autoškoly, které budou chtít své žáky na zkoušku připravit, což celý výcvik prodraží. Například autoškola Aleše Hrušky počítá s cenou kurzu čtrnáct až patnáct tisíc. Ještě před rokem přitom žadatelé zaplatili šest a půl tisíce. Autoškoly tak nečekají velký zájem o kurzy.