Soud zamítl žalobu kvůli trase severozápadní části Pražského okruhu

Pražský městský soud zamítl žalobu městských částí a některých středočeských obcí na hlavní město Prahu kvůli vymezení trasy Pražského okruhu. Jde o úsek od Ruzyně kolem Suchdola k dálnici D8 a dále kolem Vinoře a Satalic k dálnici D10 a D11. Trasa byla součástí aktualizace zásad územního rozvoje, kterou Praha schválila v roce 2014. Podle obcí aktualizace přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí lidí. Kromě toho podle nich nebyla vydána v souladu se zákonem. Rozhodnutí soudu je pravomocné, žalobci proti němu ale nejspíš podají kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

„Ke zrušení zásad územního rozvoje by měl soud přistoupit pouze v případě nezákonného vývoje,“ řekla předsedkyně senátu Viera Horčicová. Rozsudek zdůvodnila také tím, že námitky navrhovatelů byly neúplné - nepřinesly žádné posouzení toho, jak návrh aktualizace zasáhl jejich práva.

S Prahou se soudily městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20 - Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka. „Dálnice se bude dotýkat staré zástavby Jenštejna. My už dneska víme, že nejsou splněny hlukové a emisní limity i bez dálnice,“ stěžuje si starosta středočeského Jenštějna Norbert Hlaváček (ZpJ) .

Podle žaloby chybí aktualizaci zásad například posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická. Soudkyně ovšem uvedla, že ze zákona nevyplývá povinnost zpracovat více variant návrhu. „Hlavně nás mrzí, že nebyly posouzeny varianty. Kde jinde by měly být posouzeny než v přípravě zásad územního rozvoje,“ reagoval na verdikt starosta Prahy-Suchdol Petr Hejl (STAN). Toto je prý jeden z důvodů, proč žalobci pravděpodobně využijí mimořádného opravného prostředku a kasační stížnost podají.

Advokát Pavel Uhl, který zastupoval Prahu, rozhodnutí soudu vítá. „Předpokládám, že základní spor je tímto v podstatě odklizen,“ uvedl. Rovněž náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) je s verdiktem spokojen. „Je to dobrá zpráva, protože hrozilo další zdržení této mimořádně důležité stavby, která má již dnes výrazné zpoždění a kvůli jejímu nedobudování nemohla být zkolaudována Blanka. Musíme udělat vše pro to, abychom dobudování okruhu, který staví stát, co nejvíce urychlili.“

V provozu je zatím asi polovina okruhu

Asi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je už v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v provozu je přibližně polovina. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard korun. 

Sedm částí okruhu už je v provozu (zdroj: ČT24)

V plánované variantě okruh přechází Vltavu severně od středočeských Roztok u Prahy a na D8 se napojuje u Zdib, jižní vede kolem Suchdola a na D8 se připojuje u Březiněvsi. Především středočeským obcím, které leží v těsné blízkosti navrhované trasy, vadí, že pro ně nebyly vypracované studie posuzující úroveň hluku a emisí. Praha s nimi prý o záměru nekomunikovala.

Schválení zásad územního rozvoje je prvním krokem při přípravě stavby, následuje územní řízení, které se věnuje dopadům na životní prostředí podrobněji. Posledním krokem je řízení o vydání stavebního povolení.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.