Staré tramvaje T3 míří na Ukrajinu, ikona ale z pražských ulic nezmizí

Staré tramvaje T3 míří do ukrajinského Charkova (zdroj: ČT24)

Pražský dopravní podnik se postupně zbavuje starých tramvají T3, které míří do ukrajinského Charkova. Té trojka ze 60. let se postupem času stala ikonou hlavního města, její fanoušci ale nemusí smutnit. Dopravní podnik si totiž nechá asi 350 zmodernizovaných kusů, které zvenčí vypadají hodně podobně.

Po 30 letech v pražských ulicích míří staré tramvaje T3 do ukrajinského Charkova. Za každou zaplatil nový kupec okolo 130 tisíc korun. „Ta poptávka je velká. Myslím, že všechno, co se bude prodávat v České republice, jsme schopni odkoupit a vyvézt na Ukrajinu,“ tvrdí jednatel firmy, která tramvaje vyváží, Karel Khun. Pražskému dopravnímu podniku zbývá ještě asi 70 kusů starých T3 s laminátovými sedačkami, které mají skončit do konce příštího roku. 

Pražský dopravní podnik prodával staré tramvaje T3  už dříve, většina mířila do Ruska a na Ukrajinu, v roce 2008 dokonce do severokorejského Pchjongjangu.

Rozhodně to ale nebude konec legendárních tramvají v pražských ulicích, v provozu zůstane asi 350 přestavěných vozů, které jsou zvenčí hodně podobné – některé tramvaje jsou ale v podstatě nově postavené: „Jsou rekonstruované a ty z Prahy rozhodně nezmizí, ty považujeme za perspektivní,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. 

Ve čtvrtek se ale poprvé prodala i tramvaj typu T6, která je podstatně mladší než její předchůdkyně T3. Té šestek se Praha zbavuje proto, že chystá nové zastávky s vyššími obrubníky. Do nich by ale narážely dveře těchto tramvají, které se vyklápějí ven.

Už několik let totiž firma nakupuje nízkopodlažní vozy 15T Forcity od Škody Transportation. Za 250 tramvají by měl zaplatit celkem asi 19 miliard korun.

Nadčasový vzhled dal Té trojkám designér František Kardaus

První prototyp dnes už legendární tramvaje převzal pražský dopravní podnik 3. listopadu 1960, tedy před více než 55 lety. Veřejnosti byla tramvaj poprvé představena ve stejném roce na veletrhu v Brně. Do pravidelného provozu pak byla T3 v Praze nasazena koncem listopadu 1962. 

Od té doby bylo vyrobeno asi 14 tisíc tramvají T3, jde tak o jeden z nejúspěšnějších modelů na světě. Vedle Prahy sloužily v řadě dalších měst po Česku i v zahraničí.

U jejího zrodu stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. Od roku 1964 pak byly do tramvají montovány sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících dodnes poskytují nepřekonatelnou míru pohodlí.