Pražský DP testuje CapaCitu nejdelšího kloubového autobusu, bude jezdit na letiště

Studio 6: Dopravní podnik představuje autobus CapaCity L (zdroj: ČT24)

Dopravní prostředek s dosud nejvyšší kapacitou bude vozit cestující na pražské letiště. Dopravní podnik si vypůjčil 21metrový kloubový autobus typu Mercedes-Benz CapaCity L a začíná ho testovat. Většinou bude jezdit bez cestujících, ale celkem dvaačtyřicetkrát bude možné se jím během týdne svézt na lince 119.

Prodloužená verze článkového autobusu CapaCity představil jeho výrobce poprvé loni v lednu. Nyní o nákupu podobně dlouhých vozidel uvažuje pražský dopravní podnik pro nejvytíženější linku na Letiště Václava Havla. „S vedením města i s vedením aeroholdingu intenzivně pracujeme na zvýšení kapacity mezi letištěm a centrem města. Stále se nedaří postavit rychlodráhu, o které předpokládáme, že ponese hlavní přepravní výkon. Proto zkouška tohoto autobusu,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Autobus CapaCity L je v českém prostředí unikátní již tím, že by v republice vůbec neměl jezdit. Dopravní podnik hl. m. Prahy proto musel nejprve na ministerstvu dopravy obstarat výjimku z ustanovení, které stanoví maximální délku autobusu na 18,75 metru.

Řidiči pomohou řízená čtvrtá náprava a kamery na autobusu

Výjimka umožní vybrané skupině řidičů DPP jezdit s vozidlem, které se od stávajících osmnáctimetrových irisbusů a sorů výrazně liší. „Je tam několik speciálních technických úprav, například natáčená poslední, čtvrtá náprava nebo přenos výkonu mezi nápravami, aby při jízdě do kopce došlo k jejímu lepšímu využití. Velmi speciální věc, na kterou se těšíme, je stabilizace kloubu,“ popsal Jaroslav Ďuriš.

Jeden z řidičů, kteří budou vozidlo testovat, upřesnil, že elektronicky řízená čtvrtá náprava usnadní vyjíždění ze zastávek i při průjezdech zatáček. Ve voze je také kamerový systém, sledující nejen interiér, ale i exteriér. „Na zadní části vozu na pravé a levé straně jsou umístěny kamery, které pomáhají sledovat vybočování vozidla,“ uvedl řidič.

Tři dny testů, dva roky čekání

  • Ve zkušebním provozu bez cestujících se bude autobus pohybovat na trasách linek jezdících na Letiště Václava Havla.
  • Na vybraných spojích 9., 10. a 14. února bude jezdit s cestujícími na lince 119. Svezení bude zdarma.
  • ROPID oznámil předpokládaný čas odjezdů autobusu CapaCity L v uvedené dny z Nádraží Veleslavín ve 12:50, 13:50 , 14:50, 15:50, 16:50, 17:50 a 18:50 a z Terminálu 1 ve 13:05, 14:05, 15:05, 16:05, 17:05, 18:05 a 19:05.

Pokud se pražský dopravní podnik po zkušebním provozu rozhodne, že autobusy nakoupí, budou mít jinak uspořádaný interiér než nyní jezdící vůz. Kapacita by ale měla zůstat podobná – CapaCity L pojme až 191 cestujících včetně 58 sedících. Praktických zkušeností z provozu zatím mnoho není. Zatím některá města do řádného provozu zařadila pouze předchozí kratší verzi Mercedesu CapaCity. Lze se s nimi setkat například ve Stuttgartu, Istanbulu a Bratislavě.

  • Mercedes-Benz CapaCity L je nejdelší sériově vyráběný dvoučlánkový autobus. Jde o pomyslný vrchol konstrukce kloubových autobusů, která sahá do 20. let, ale naplno se začala psát až po válce. Existují však i odlišná technická uspořádání velkokapacitních autobusů.
  • Například v Hamburku lze na metrobusových linkách spatřit tříčlánkové (tedy dvoukloubové) autobusy VanHool AGG 300. Jsou dlouhé 25 metrů, kapacita je zhruba 200 cestujících, tedy srovnatelná s CapaCity L. Dvoukloubové autobusy lze spatřit také v některých amerických městech.
  • Alternativou ke kloubovým autobusům jsou dvoupodlažní městské autobusy známé v Evropě například z Berlína či Londýna. Jejich kapacita je však srovnatelná pouze se standardními kloubovými autobusy.
  • Neoplan v 70. letech vyrobil i patrový kloubový autobus Jumbocruiser a později ho napodobil Berkhof. Navzdory očividné kapacitní nadvládě takových vozidel ale nebyly prototypy míněny pro městskou dopravu a o sériovou výrobu dvoupodlažních kloubových autobusů se nikdo nepokusil.

Není však jisté, že v Praze všechny úvahy neskončí u letošního zkušebního provozu. Dopravní podnik by jednak chtěl vyzkoušet i alternativní velkokapacitní městské autobusy, a navíc může vše skončit na penězích. „Cena tohoto autobusu je velmi vysoká, přesahuje 10 milionů korun. Ale reálná cena by vyšla z výběrového řízení,“ podotkl Jaroslav Ďuriš. I kdyby se DPP rozhodl, že prodloužené autobusy nakoupí, v žádném případě se do Prahy nevrátí ihned. Ředitel dopravního podniku odhadl dobu, kterou by trvalo výběrové řízení a výroba vozidel, na dva roky.