Propojování pražské a středočeské dopravy bude pokračovat v červenci na Kladensku

Autobusové linky z Kladna do Prahy se v polovině roku stanou součástí systému Pražské integrované dopravy. Bude tak pokračovat propojování pražské a středočeské veřejné dopravy, které začalo loni zapojením oblastí Mělnicka a Neratovicka. Postupně mají přestat existovat dva paralelní systémy autobusových regionálních linek.

Na shodnou jízdenku, která platí i v pražské MHD, zatím mohou cestující z Kladna cestovat pouze vlakem. Od července by měla platit i v pěti autobusových linkách, které mezi Kladnem a Prahou jezdí. Středočeský kraj s Prahou si rozdělí platby za provoz linek z Kladenska. „Celkem je předpokládaná roční ztráta 49,1 milionu korun, která bude rozdělena pro hlavní město ve výši 27,2 milionu a Středočeský kraj 21,9 milionu,“ píše se v dokumentu, který schválili pražští radní.

První etapa integrace Kladenska bude třetím krokem postupného propojování dvou „konkurenčních“ krajských integrovaných dopravních systémů.  V minulosti jezdily ze středočeských měst a obcí do Prahy některé linky v rámci Středočeské integrované dopravy (SID) a jiné jako spoje Pražské integrované dopravy (PID). Každý systém měl vlastní tarif. Situaci ještě více komplikovalo – a místy stále komplikuje – že v některých městech byly autobusové linky součástí SID, zatímco železnice v PID.

Autobusy z Kladna do Prahy budou jezdit s čísly v sérii 300 a budou v nich platit předplatní zónové jízdenky i papírové jednorázové lístky známé například z pražské MHD. Totéž již od pondělí platí o všech vlacích zapojených do PID (linky S). Dosud v části z nich platily pouze předplatní integrované jízdenky, nově lze použít jednorázové ve všech spojích.

O propojení obou systémů začali představitelé obou regionů hovořit v roce 2012 – krátce poté, co ve funkci středočeského hejtmana skončil David Rath. Během jeho vlády se naopak vztahy mezi krajem a Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID) vyhrotily a dokonce hrozil zánik dosavadního dílčího dopravního propojení Prahy a středních Čech. Propojování integrovaných systémů Prahy a Středočeského kraje začalo loni zapojením autobusových linek na Mělnicku a Neratovicku.

Integraci oblasti severně od Prahy připravovaly oba regiony již dříve. Hned první krok se ale zadrhl, protože ROPID rozhodl o změně konečné stanice v Praze. Dříve končily linky z Mělníka či Neratovic u holešovického nádraží, nově musí cestující vystupovat již na Ládví, kde však není kapacitní autobusový terminál. Výraznému zesílení provozu autobusů ve Střelničné ulici se proto dlouho bránili místní obyvatelé.