Kamion s klamavým tachografem patří radnímu z Nového Bydžova

Kamion se zfalšovaným tachografem je radního z Nového Bydžova (zdroj: ČT24)

Majitelem kamionu, ve kterém rychnovští policisté odhalili upravený tachograf, je zastupitel a radní Nového Bydžova Aleš Janouch (ANO). Zařízení v jeho kamionu zaznamenávalo přestávky řidičů, které ale ve skutečnosti vůbec neměli. Ve správním řízení mu nyní hrozí až půlmilionová sankce.

Janouch České televizi řekl, že o podváděcím zařízení v kamionu nevěděl. Tvrdil, že vůz už musel se zabudovanou krabičkou na falšování údajů koupit.„Nic jsem neupravoval. Auto jsem koupil starší a většinu času je mimo můj dosah. Zatím je to záhada,“ napsal České televizi. 

Ve chvíli, kdy policisté kamion odhalili, ale vůz řídil Janouchův syn. Ten se ke všemu přiznal, s policisty spolupracoval a zařízení jim vydal. Dostal také pokutu pět tisíc korun. 

Vysvětlení chce ANO i zastupitelstvo

Janoucha si chce nyní pozvat vedení oblastní organizace hnutí ANO, aby jim událost vysvětlil. „Jak ho znám, tak je opravdu charakterní člověk, morální, důvěryhodný,“ uvedla předsedkyně oblastní organizace ANO Hradec Králové Eva Matyášová.

Vysvětlení chtějí i někteří zastupitelé Nového Bydžova. „Předpokládám, že pan radní tuto záležitost veřejnosti vysvětlí. V čele města by měli stát lidé s čistým štítem,“ domnívá se zastupitel Jaroslav Šedivý (ČSSD).

Řidiči kamionů musí po čtyřech a půl hodinách jízdy 45 minut odpočívat. Za den pak nesmí jet déle než devět hodin. Vymýšlí proto metody, jak tachograf ošálit.

Dopravní policisté se zatím setkávali s magnety na čipech převodovky. Nový přístroj, který je jen o málo větší než krabička od zápalek, ale eviduje odpočinek řidiče i ve chvíli, kdy auto jede.

Technická novinka, která je dobře ukrytá třeba pod palubní deskou, pochází podle policistů zřejmě z černého trhu v Polsku. I s montáží stojí od 25 do 50 tisíc korun. Policejní hlídky nyní čeká školení, aby při kontrole dokázali zařízení odhalit.

  • V silniční dopravě je tachograf využíván typicky v nákladních automobilech a autobusech, kde zaznamenává graf rychlosti v závislosti na čase. Záznam je prováděn u mechanických a elektrických tachografů na papírové záznamové kotouče a u digitálních tachografů do paměti tachografu a na čipovou kartu řidiče.
  • Záznamy slouží ke kontrole doby řízení posádky vozidla (kontrola dodržování úmluvy AETR) a ke zjištění rychlosti v případě nehody. Tachograf je povinně nainstalován do všech vozidel nad 3,5 tuny.