Kvůli hrozbě stávky odkládá hradecký kraj autobusový tendr

Královéhradecký kraj odsune otevírání obálek do kontroverzního pětimiliardového tendru na autobusovou dopravu pro léta 2017 až 2026 na polovinu ledna. Do té doby si chce kraj nechat udělat právní rozbor pro možnost přerušení a změn v soutěži, jak je požadují odboráři. Odborový předák Jiří Kuchynka řekl, že odbory na podporu svých požadavků nevylučují uspořádání jednodenní výstražné stávky.

Zatím kraj otevírání obálek s nabídkami odsunul z dneška na 18. prosince. Učinil tak v reakci na to, že odbory ve snaze zastavit tendr se minulý týden obrátily na soud a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Odbory tvrdí, že zadávací podmínky postavené jen na co nejnižší ceně povedou ke stagnaci mezd řidičů a jejich platové diskriminaci.

„Po dnešním jednání se zástupci odborů si kraj nechá ještě jednou právně posoudit možnost přerušení soutěže. Až doposud všechny posudky ukazují na to, že přerušení není možné,“ řekla po jednání mezi vedením kraje a odboráři mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Kraj si podle ní zároveň nechá právně posoudit možnost změny zadávacích podmínek soutěže pro případné vložení sociální doložky, která by se týkala mzdy řidičů. „Takto to má například i Moravskoslezský kraj, který stanovil 1,5násobek minimální mzdy,“ uvedla mluvčí.

Další jednání kraje s odbory by se mělo konat začátkem ledna. Kraj přitom nevylučuje, že by mohl posunut i lednový termín otevírání obálek.

Odbory podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Kuchynky nadále žádají zastavení tendru a vypsání nové soutěže již podle nového zákona o veřejných zakázkách, který by měl začít platit od dubna příštího roku. Kuchynka vyslovil obavu, zda kraj svým nynějším postupem nehraje o čas. „I proto zvažujeme jednodenní výstražnou stávku,“ řekl.

Tendry na dopravce se v pátek zabývali na mimořádné videokonferenci hejtmani, kteří se dohodli, že kraje s výjimkou hradeckého budou vyhlašovat soutěže na dopravce až po přijetí nového zákona o veřejných zakázkách. V nových výběrových řízeních se má zohlednit výše mezd řidičů, kteří protestují proti nízkým platům.

Hejtman Lubomír Franc (ČSSD) v pondělí uvedl, že hradecký kraj nemůže čekat na změnu zákona a tendr musí dokončit. Smlouvy s dopravci v hradeckém kraji jsou totiž platné jen do konce roku 2016, zatímco v ostatních krajích je to koncem roku 2017, 2018 nebo i později. Hejtman chce podle Götzové o věci dál jednat i s premiérem Bohuslavem Sobotkou a předsedou Asociace krajů Michalem Haškem.

Hradecký kraj tendr v odhadované hodnotě 5,55 miliardy Kč bez DPH vypsal 17. září. Zadávací podmínky ale podle odborů zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje mezi 75 až 78 Kč na hodinu. Bez přesčasů a různých příplatků si tak řidiči v průměru vydělávají kolem 12 500 korun měsíčně.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu nyní zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod.